به گزارش ایرنا، 'آرتاشس تومانیان' روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: استان های متعدد با ویژگی های متفاوت در ایران وجود دارد که تاکنون از یک سوم آنها دیدن کرده ام.
وی اظهار کرد: در سفر 2 روزه به خراسان رضوی از صمیمت مردم این استان و مهمان نوازی آنان خرسند شدم.
وی روابط اقتصادی بین خراسان رضوی و ارمنستان را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: اقتصاد ارمنستان خیلی بزرگ نیست اما زمینه های بسیار همکاری مشترک اقتصادی بین تجار و صنعتگران آن با خراسان رضوی وجود دارد.
وی ادامه داد: ارمنستان منطقه وسیعی در نزدیکی روسیه با شاخص ها و معیارهای بین المللی و جهانی است که ظرفیت بسیار در حوزه خدمات فنی و مهندسی، فرآوری محصولات کشاورزی، انرژی های تجدید پذیر، زیرساخت های توسعه یافته در زمینه گردشگری و بخشهای دیگر دارد.
سفیر ارمنستان افزود: در بازدید از هفت واحد تولیدی خراسان رضوی تولید آنها را مطابق با استانداردهای بین المللی و فناوری جهانی یافتم که این مهم می تواند زمینه ساز همکاری مشترک بین این استان و ارمنستان باشد.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی ظرفیت های فوق العاده در زمینه انرژی های تجدید پذیر، اقتصادی و گردشگری دارد که می تواند مورد استقبال سرمایه گذاران ارامنه داخل ایران و خارج از آن باشد.
وی گفت: ارمنستان می تواند در زمینه های علمی و آموزشی و تبادل دانشجو با خراسان رضوی فعالیتهای مشترک داشته باشد.
وی از استاندار خراسان رضوی برای سفر به ارمنستان و آشنایی با ظرفیت ها و زمینه های همکاری مشترک دعوت کرد.

* اعلام آمادگی استاندار خراسان رضوی برای افزایش همکاری اقتصادی و علمی با ارمنستان
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: روابط 2 کشور ایران و ارمنستان پیشرونده و مناسب است و امیدوارم تعاملات در جهت منافع 2 کشور گسترش پیدا کند.
علیرضا رشیدیان افزود: تعامل و ارتباطات استان های 2 کشور ایران و ارمنستان می تواند در جهت توسعه روابط بین 2 ملت موثر باشد.
وی اظهار کرد: روابط اقتصادی بین خراسان رضوی و ارمنستان در سال گذشته اندکی کاهش یافت اما امید است تعاملات اقتصادی و علمی این استان با ارمنستان به ویژه استان آراگاتس بیش از گذشته توسعه یابد.
وی با اشاره به ارتباطات خواهرخواندگی ایران و ارمنستان و اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط گفت: با توجه به دیدگاه و مواضع 2 کشور ایران و ارمنستان محدودیتی در گسترش تعاملات بین آنها وجود ندارد.
رشیدیان افزود: ارمنستان ظرفیت های خوبی برای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی ایران در آن کشور دارد و خراسان رضوی نیز از ظرفیتهای خوبی برای همکاری های مشترک با آن کشور بویژه کشورهای سی.آی.اس و افغانستان و پاکستان برخوردار است.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی در حوزه های علمی و دانشگاهی با برخورداری از 270 مرکز آموزش عالی، 300 هزار دانشجو، پنج هزار عضو هیات علمی و 12 هزار دانشجوی خارجی یکی از قطب های دانشگاهی ایران به شمار می رود.
وی با اشاره به وجود تجارب و ظرفیت های خوب در حوزه کشاورزی کشور ارمنستان گفت: خراسان رضوی نیز در حوزه کشاورزی دارای هشت محصول تراز اول کشور و یک محصول تراز اول جهانی است و می تواند همکاری مشترک با کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی، دامداری و فرآوری محصولات کشاورزی داشته باشد.
رشیدیان افزود: یکی از ظرفیت های همکاری خراسان رضوی با کشور ارمنستان در حوزه برگزاری نمایشگاه های معرفی ظرفیتهای کالایی در این استان و ارمنستان است.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی دارای 6 هزار واحد صنعتی، 42 ماده معدنی و مرکز سنگ آهن و قطب تولید فولاد کشور است، 95 درصد سرمایه گذاری در صنعت خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است و در این زمینه تولیدکنندگان استان آماده همکاری با ارمنستان هستند.
وی گفت: از حضور ارامنه در حوزه سرمایه گذاری داخلی به ویژه در مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون در مرزهای خراسان رضوی، استقبال می کنیم.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.