محمد رستمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید عکاسان و گزارشگران داخلی و خارجی سومین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه از مزرعه و کارگاه تولید، پرکنی و خشک کنی زعفران در روستای حاجی آباد زاوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام حرف کشاورزان آن است که دوست داریم حاصل دست رنج خود را حس کنیم یا حداقل در سود آن نیز سهیم باشم.
وی با بیان اینکه این کارگاه به طور مستقیم برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده در خصوص میزان اشتغالزایی غیرمستقیم آن نیز گفت: کارگاه ظرفیت تولید 600 کیلوگرم زعفران در سال را دارد که این میزان زعفران از 150 هکتار زمین به دست می آید که به ازای هر هکتار 270 نفر روز کارگر در آن مشغول هستند.
رستمی افزود: در این کارگاه تولیدی زعفران بسته بندی شده با نام تولیدکننده و به صورت مستقیم عرضه می شود تا زمینه معرفی و رشد و استقلال زعفران کاران فراهم آید.
همچنین گزارشگر شبکه تلوزیونی المیادین لبنان به خبرنگار ایرنا گفت: فرصت خوبی دست داد تا برای نخستین بار به تربت حیدریه و زاوه سفر کنیم و از نزدیک با مجتمع های کشت و صنعت زعفران آشنا شده و برای مخاطبان عرب زبان خود این کشاورزی و صنعت را معرفی کنیم.
حازم کلاس با بیان اینکه به اتفاق تصویربردار شبکه به نام علی غفاری آمده ایم تا از لحظه به لحظه برداشت و تولید زعفران خشک گزارش تصویری و خبری تهیه کنیم، افزود: امروز در سراسر جهان وقتی نام ایران می آید، ناخودآگاه انسان یاد زعفران می افتاد زیرا یکی از این محصول کشاورزی از جمله موضوعاتی است که نامش به نام ایران گره خورده است.
بانک و بورس زعفران تربت حیدریه از جمله اماکنی بود که امروز بر اساس برنامه ریزی جشنواره باید مورد بازدید مهمانان جشنواره قرار می گرفت، اما به گفته سلیمان گلی دبیر سومین جشنواره ملی عکس زعفران، نادر کریمی رییس بانک و بورس زعفران تربت حیدریه قبل از اعزام خبرنگاران و تصویربرداران اعلام کرده است بنا به ملاحظاتی نمی تواند پذیرای اصحاب رسانه و خبرنگاران باشد.
سومین جشنواره ملی عکس زعفران از دیروز یکشنبه با حضور بیش از یکصد عکاس و گزارشگر ایرانی و خارجی در سه بخش اصلی عکاسی با دوربین دیجیتال، عکاسی با گوشی تلفن همراه و نیز بخش ویژه با تلگرام (مخصوص عکاسان تربت حیدریه و زاوه) در تربت حیدریه و زاوه آغاز شده و تا 11 آبان ادامه دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی منطقه تربت حیدریه زعفران است و شهرستان های زاوه و تربت حیدریه با داشتن بیش از 20 هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.
استان خراسان رضوی 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که 117 هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری و شهرستان 80 هزار نفری زاوه در 167 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.