حجت الاسلام حسن تقوی مند روز یکشنیه گفت: موقوفه میرزا ابو محمد سید ابوتراب شامل 30 هزار مترمربع زمین است که با هدف صرف و خرج در نخل سادات و در ماه محرم در کوی شرقی این شهرستان محقق شد.
وی همچنین گفت: هفت وقف جدید به ارزش 11میلیارد و 630 میلیون ریال ظرف شش ماه نخست امسال در این شهرستان شناسایی و ثبت شد.
وی ادامه داد: از کل موقوفات گناباد 300 وقف مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است که از مجموع این وقفها 230 رقبه درآمدزا است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد افزود: مجموع درآمد این موقوفات ظرف یک سال اخیر یک میلیارد و 100 میلیون ریال بوده که در برنامه هایی از جمله بصیرت عاشورایی، عزاداری در مساجد و حسینیه های سطح شهر و روستا و منشور عزت هزینه شده است.
گفتنی است آیین نخل بندانی و نخل گردانی به عنوان یکی از مهمترین آیین گناباد در ماه محرم از دوران صفوی همراه با سینه ‌زنی و شبیه ‌سازی به شکل امروزی رواج یافته است.
نخل تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می آورند.
وی با اشاره به سنددار بودن هزار و 256 رقبه از مجموع پنج هزار رقبه در گناباد گفت: 43 سند مالکیت سال گذشته به نام موقوفات گناباد صادر شد و مراحل سنددار شدن بقیه رقبات در دست پیگیری است.
گناباد واقع در287 کیلومتری جنوب مشهد ‌دارای پنج هزار رقبه وقفی است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.