ابراهیم قربانزاده روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی برای سازمانهای مردم نهاد در حوزه درمان اعتیاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز خودمعرف ترک اعتیاد بخش خصوصی به 50 هزار نفر تحت درمان به صورت روزانه خدمات ارائه می دهند.
وی ادامه داد: 6 مرکز اجباری ترک اعتیاد و نگهداری از معتادان نیز در مشهد وجود دارد که هزینه های درمان معتادن در آنها توسط دولت تامین می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در این مراکز افرادی بسر می برند که از درمان امتناع می کنند یا کارتن خواب بوده و فاقد سرپناه و خانواده هستند. پارسال هفت هزار نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند و هم اینک هزار و 200 نفر در آنها تحت درمان هستند.
وی افزود: هم اینک 120 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی همکاری دارند. کارگاه آموزشی امروز برای آشنایی سازمانهای مردم نهاد مرتبط با نگهداری و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر در جهت حمایت اصولی از معتادان بهبود یافته برگزار شده است.
قربانزاده ادامه داد: مصرف مواد مخدر یک پدیده اجتماعی است و بیشتر کشورهای دنیا با این مساله درگیر هستند. مبارزه با این پدیده نیز ابعاد مختلفی دارد که از مقابله با قاچاق و ورود آن به کشور گرفته تا درمان و بازگشت معتاد به جامعه را شامل می شود.
وی گفت: خلائی که در زمینه مقابله با مواد مخدر وجود دارد نبود حمایت بعد از درمان معتادان است که در این زمینه هنوز اقدام مطلوبی انجام نگرفته است. هدف از برگزاری کارگاه آموزشی برای سازمانهای مردم نهادی که در حوزه اعتیاد فعالیت دارند این است که این سازمانها اصول و مبانی حمایت از بهبودیافتگان را آموخته و آنها را در مورد معتادان عملیاتی کنند.
وی افزود: هم اینک تمرکز اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد بر قشر دانش آموز، زنان و جوانان متمرکز شده و در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش در راس سایر نهادها برای مقابله قرار دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای معتادان و مقابله با مواد مخدر، شیوع اعتیاد در این استان در سنین 14 تا 60 سال از میانگین کشوری پایین تر است.
وی گفت: 120 سازمان مردم نهاد در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی همکاری دارند.

* اشتغال بهبودیافتگان معضل اساسی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: اشتغال یک معضل اساسی برای بهبود یافتگانی است که به دلیل عدم حمایت جامعه از آنان به چرخه اعتیاد بازمی گردند.
قربانزاده افزود: حمایت از بهبودیافتگان از سوی خانواده و اجتماع می تواند ثمربخش باشد. این حمایت باید همراه با درمان بهبودیافتگان انجام گیرد تا حداقل آمار بهبودیافتگانی که به چرخه اعتیاد بازمی گردند کمتر شود.
وی ادامه داد: در مراکز درمانی معتادان طی تفاهمنامه ای که با مرکز آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی منعقد شده کسانی که به نوعی در آموختن یک رشته خاص توانمند هستند در این مراکز تحت آموزش قرار می گیرند تا بتوانند بعد از اتمام درمان در جامعه شغلی برای خود برگزینند.
او گفت: هم بهبودیافتگان و هم کسانی که برای اشتغال آنان اقدامی انجام می دهند از طریق پرداخت تسهیلات مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: هم اینک هزار و 800 نفر از بهبودیافتگان در این استان مشغول کار شده اند که این آمار در مقایسه با کل بهبودیافتگان نیازمند شغل ناچیز است زیرا بهبود یافتگان در اجتماع به سبب انگ اعتیاد کمتر مورد پذیرش کارفرمایان در مقایسه با افراد سالم و جوان قرار می گیرند.
وی ادامه داد: کسانی که به اعتیاد رو می آورند امکان ابتلا آنها به سایر آسیبهای اجتماعی نیز بالاست زیرا اعتیاد امکان ارتکاب فرد معتاد به جرائم دیگر نظیر سرقت را فراهم می کند. بهبودیافتگان هنوز به این باور نرسیده اند که سالم هستند و می توانند نسبت به اشتغال خود همت گمارند ضمن اینکه بسیاری از بهبودیافتگان از سوی خانواده هایشان مورد پذیرش قرار نمی گیرند در حالی که باید در ابتدا از سوی خانواده پذیرفته شوند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.