به گزارش ایرنا محمدابراهیم افشاری، روز چهارشنبه در کارگروه مبارزه با کالای قاچاق شهرستان مرزی تایباد با اشاره به ورود سالانه افزون بر 25 میلیون زائر و گردشگر به خراسان رضوی، گفت: وجود چنین بازاری، این استان را به مقصدی جذاب برای قاچاقچیان کالا تبدیل کرده است.
وی خراسان رضوی را از استان های پیشرو و موفق در حوزه مبارزه با کالای قاچاق دانست و افزود: برای رسیدن به موفقیت های بیشتر در این حوزه، باید اصلاح رویه ها و قوانین و رفع قانونی موانع واردات و صادرات باید مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اکنون بیشترین حجم کالاهای قاچاق از مرزهای غربی و عمدتا به صورت کولبری وارد کشور می شود که این امر کنترل مبادی ورودی با نظارت بیشتر و تجهیز مبادی مرزی به سامانه های الکترونیکی را ضروری کرده است.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: هم اکنون 80 درصد کشفیات کالای قاچاق در این استان توسط پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و 20 درصد توسط نیروهای مرزبانی و نیز بازرسان حوزه صنعت و معدن انجام می گیرد.
افشاری اولویت های مبارزه با کالای قاچاق در این استان را به ترتیب مبارزه با کالاهای ممنوعه، کالاهای سلامت محور و کالاهایی که مزیت تولید در استان دارند عنوان کرد.
وی به تاثیرات منفی قاچاق بر بخش تولید اشاره کرد و گفت: پارسال افزون بر 2.5 میلیارد دلار انواع پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شد و در شرایطی که افزون بر 20 درصد پوشاک کشور در استان خراسان رضوی تولید می شود، این امر می تواند ضربه سنگینی به این بخش باشد.
فرماندار تایباد نیز گفت: مرز دوغارون به لحاظ ورود کالای قاچاق یکی از مهمترین مبادی مرزی کشور است که کمترین کالای قاچاق از این معبر رسمی وارد کشور می شود.
حسین شرافتی راد گفت: موقعیت راهبردی تایباد و قدمت بالای این مرز رسمی ایجاب می کند که دولت نگاه ویژه ای به آن داشته باشد تا بتوان گامی بلند در جهت رونق اشتغال پایدار و تامین معیشت خانواده های مرزنشین برداشت که خود نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا در این منطقه دارد.
وی اظهار کرد: گمرک دوغارون تایباد بیش از 100 سال قدمت دارد و اکنون بیش از 58 درصد کالاهای صادراتی استان از این مرز به سمت کشور افغانستان صادر می شود که این نشان از عطش بازار افغانستان به کالاهای ایرانی دارد.
شهرستان 117 هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
5132/7494
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.