علیرضا هاشم آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به برخی شنیده ها مبنی بر کاهش میزان تولید تخمه موسوم به ژاپنی، باید گفت که تولید این محصول به صورت کاملا اختیاری از سوی کشاورزان انجام می شود و هیچ طرح و هدف گذاری در این خصوص وجود ندارد.
وی با اشاره به قدمت بیش از 90 ساله کشت هندوانه دیم یا ژاپنی و تولید تخمه در این شهرستان بیان کرد: این محصول بیشتر به نام هندوانه بذری بیشتر شناخته می شود که بذر آن نیز توسط خود کشاورزان بعد از برداشت هر محصول، برای کاشت در سال آینده نگهداری می شود.
این مسئول بیان کرد: هیچگونه اصلاحی در بذر این محصول انجام نمی شود و صرفا کشاورزان دانه هندوانه های بزرگتر و باکیفیت را جمع آوری و برای سال آینده نگه داری می کنند و بقیه دانه ها را به عنوان تخمه ژاپنی بعد از آماده سازی روانه بازار می کنند.
هاشم آبادی گفت: کاشت هندوانه بذری به عنوان کشت دوم است و کشاورزان پس از برداشت محصول گندم و کلزا اقدام به کشت این محصول می کنند که هم اکنون نیز زمان برداشت آن برای تولید تخمه است.
وی با بیان اینکه به دلیل نوسانات بالای قیمت در سال گذشته، کشت این محصول بسیار اندک بود، افزود: اما امسال با توجه به افزایش تقریبا پنج برابری قیمت تخمه ژاپنی در بازار، کشت این محصول در سطح قابل توجهی انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی جوین اظهار کرد: برآورد می شود امسال کشت این محصول در سطح 1500 تا 2 هزار هکتار انجام گیرد.
هاشم آبادی، میانگین تولید تخمه را بین 100 تا 150 کیلوگرم در هر هکتار دانست و گفت: برای جداسازی تخمه از هندوانه کشاورزان اقدام به استفاده از دستگاه خرمن کوب کرده و با جداسازی تخمه بقیه پسماند آن رهاسازی می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به فواید مصرف هندوانه بذری به منظور درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه، می توان با استفاده از صنایع فرآوری از پسماند آن نیز بهره برداری کرد.
تخمه ‌ژاپنی نوعی آجیل و دانهٔ خوراکی است که در میان‌وعده‌ها خورده می‌شود. تخمه‌ژاپنی همان تخمهٔ هندوانه است، نوعی هندوانه که قابلیت خوردن چندانی ندارد اما تخمه‌های زیادی دارد و به 'هندوانه آجیلی' مشهور است.
اطلاق تخمه 'ژاپنی' به هسته این هندوانه به عقیده برخی پژوهشگران زاییده یک شباهت و اشتباه شنیداری است؛ زیرا کانون اصلی تولید این نوع تخمه یکی از روستاهای کرمانج نشین اطراف دماوند به نام 'جابان' است و شهرستان جوین در خراسان رضوی یکی دیگر از مراکز تولید این نوع تخمه است.
5132/7496
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.