محمدکاظم دبیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین تعزیه پس از شهادت امام حسین(ع) بیشتر به صورت مرثیه خوانی بوده اما تعزیه خوانی که صورت نمایشی مرثیه است در دوران صفوی در ایران باب شد و سپس این الگوی نمایشی ایران در کشورهای دیگر رایج شد.
وی ادامه داد: در تعزیه خوانی بخشهایی از واقعه عاشورا توسط بازیگران تئاتر در صحنه یا به صورت نمایش خیابانی اجرا می شود. در مجموع این بازخوانی به نوعی سوگواری برای سیدالشهدا(ع) به شمار می رود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: سالهاست که تعزیه خوانی در مشهد به شکل نمایشی اجرا می شود و هر سال گروههای قویتری به صورت سازمان یافته و علمی در این زمینه فعالیت دارند بگونه ای که برخی گروهها موسسه ای نیز برای فعالیتهای خود تشکیل داده اند که از جمله آنها موسسه طلایه داران است که به همان شکل و شیوه سنتی تعزیه امام حسین(ع) را اجرا می کنند.
وی افزود: ماه محرم امسال 11 گروه تعزیه خوانی در مشهد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا مجوز گرفته اند و در دهه نخست محرم اجرای تعزیه داشتند.
دبیری ادامه داد: همچنین امسال به دلیل معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعزیه خوانی امام حسین(ع) در قالب سوگواره عاشورایی همزمان با ایام ماه صفر با همکاری کشورهای همسایه و شیعه نشین برگزار می شود.
وی گفت: سوگواره عاشورایی 10 سال پیش در مشهد برگزار شده بود و امسال با همکاری دبیرخانه ستاد مشهد 2017 درصدد هستیم این سوگواره را با همکاری گروههای نمایشی تعزیه خوان مشهد و برخی کشورهای دیگر اجرا کنیم.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.