محمدکاظم رحمانی شامگاه جمعه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: آیین مذهبی تعزیه بزرگ صحرارود قدمتی 250 ساله دارد و پیش‌بینی می‌‌شود نزدیک به 50 هزار نفر از این تعزیه استقبال کنند.
وی با بیان اینکه تعزیه بزرگ صحرارود در سال 90 ثبت ملی و مذهبی شده است و هر ساله مورداستقبال چشمگیری قرار می گیرد، اظهارداشت: این آیین امسال صبح روز جمعه هفتم مهرماه در روستای صحرارود فسا برگزار می‌شود.
رحمانی گفت : عنوان این تعزیه «از کوفه تا کوفه» است که وقایعی از ورود مسلم به کوفه تا ورود حضرت زینب (س) و دیگر اسرای عاشورا به کوفه را روایت می‌کند.
رئیس اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا با بیان اینکه تحقیق و پژوهش وقایع این تعزیه توسط دکتر شکر‌الله خاکرند و دکتر مهدی محمدی کرمانی از اساتید دانشگاه شیراز انجام شده است بیان کرد: محمود سیمکانی و وحید بنده‌خدا متن این تعزیه را به رشته تحریر درآورده‌اند.
رحمانی بیان کرد: طراحی صحنه این تعزیه توسط انجمن‌ هنرهای تجسمی اداره ارشاد فسا و زیر نظر لیلا کسایی، لیلا دستان و حسن شیروانی انجام شده است و سعی شده که در آن از معماری ایرانی اسلامی بهره‌ گرفته شود.
وی با بیان اینکه سرپرست هیات تعزیه عاشوراییان، سیروس دستان و بهمن دستان سرپرستی این تعزیه میدانی را بر عهده دارندگفت: موضوعات این تعزیه متنوع است و هر سال با تحقیق، مطالعه و پژوهش مطالب آن انتخاب می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا از برگزاری سوگواره عکس بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور برای نخستین بار خبر داد و خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این سوگواره ایجاد تصویری بدیع و خلاقانه از بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور، ثبت تصاویری از حضور خانواده‌ها در این آیین مذهبی، خلق تصاویری با نگاه ارزشمند به نمادهای مذهبی، ثبت و ارائه تصاویری از حضور کودکان در تعزیه و ترویج فرهنگ عاشورایی است.
وی افزود: شرکت‌کنندگان باید آثار خود را تا 21 مهرماه به دبیرخانه این سوگواره در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا ارسال کنند.
7375/ 2027
خبرنگار: سهیلا شیبانی نژاد ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.