علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال شهرستان خلیل آباد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) افزود: باید همه در راستای تداوم راه شهدا که برگرفته از مکتب عاشوراست تلاش کنیم.
وی اظهار کرد: جهت گیری این تلاش ها باید در راستای حمایت از آرمانهای انقلاب اسلامی، توسعه و تعالی و پیشرفت کشور باشد.
وی گفت: مسئولان باید فرصت خدمتگزاری به مردم در نظام اسلامی را قدر بدانند و با قدرت و تدبیر مسائل و مشکلات مردم را رفع کنند.
رشیدیان با بیان اینکه باید شاخص های تولید، صادرات و اشتغال را افزایش دهیم افزود: یکی از هدف ها به عنوان شاخص های کمی تعیین شده، موضوع اشتغال است که برای امسال ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به ایجاد حدود 100 هزار شغل در این استان طی سال گذشته، ظرفیت رسیدن به اشتغال پیش بینی شده نیز وجود دارد.
وی گفت: با توجه به ظرفیت و توان شهرستان های استان در بخش های کشاورزی، معدنی، صنعتی، خدماتی و گردشگری و نیروی انسانی، با ایجاد کشش در بازار و تامین تسهیلات و پشتیبانی های لازم توسط دستگاه های ذیربط و با هماهنگی بین دستگاهها می توان به هدف گذاری تعیین شده دست یافت.
فرماندار خلیل آباد نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از 85 درصد اشتغال مردم این شهرستان در بخش کشاورزی است گفت: با وجود 18 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در منطقه 240 هزار تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خلیل آباد تولید می شود.
مجتبی شاکری ارزش ناخالص اقتصادی این محصولات را چهار هزار و 400 میلیارد ریال و معادل چهار درصد کل ارزش ناخالص اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: این شهرستان رتبه نهم را در بین 28 شهرستان استان از نظر تولیدات کشاورزی به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: از پارسال تاکنون 46 میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی، باغبانی و دام و 42 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توسط صندوق کارآفرینی امید و مبلغ 15 میلیون ریال تسهیلات به تعاونی دامداران روستای نقاب و میرآباد برای احداث کارخانه فراورده های لبنی پرداخت شده است.
وی همچنین از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون ریال با اشتغال زایی 26 نفر و تشکیل تعاونی توسعه عمران شهرستان خبر داد و گفت: 9 میلیارد ریال نیز به طرح پنل های خورشیدی برای 38 نفر اختصاص یافته است.
شاکری با بیان اینکه پارسال علاوه بر کاهش 22 درصدی بارندگی شاهد سرمازدگی محصولات کشاورزی منطقه بودیم، افزود: به همین سبب یکهزار و 290 میلیارد ریال به محصولات انار، زعفران و انگور این شهرستان خسارت وارد شد.
وی احداث ناحیه صنعتی یا شهرک صنعتی، تسهیلات ارزان قیمت برای احیای باغات و مزارع خسارت دیده، تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات و تسهیل در دریافت اسناد و وثیقه های لازم از کشاورزان را از نیازهای این شهرستان برشمرد.
وی اظهار کرد: زیاد بودن نرخ تسهیلات و درخواست وثیقه های سنگین از سوی بانک ها کشاورزان این شهرستان را رنج می دهد.
فرماندار خلیل آباد گفت: در فصل برداشت انگور تعداد بسیاری از جوانان این شهرستان و شهرستان های خواف، تایباد و باخرز در باغات منطقه مشغول کار می شوند.
وی افزود: پارسال از 6 هزار هکتار باغات این شهرستان 150 تا 180 هزار تن انگور تولید شد و 20 هزار تن کشمش به کشور های اوکراین، بلاروس، روسیه و عراق صادر گردید اما امسال به دلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی 85 تا 90 هزار تن انگور در این شهرستان تولید شد و خسارت بسیار به کشاورزان وارد آمد.
وی با بیان اینکه امسال فقط هشت هزار تن صادرات داشته ایم اظهار کرد: از این رقم مقداری به بازارهای داخلی و چهار هزار تن به روسیه ارسال شده است.
شاکری گفت: هرچند تجار روسی برای خرید محصولات در منطقه مستقر بودند اما خرید خوبی انجام نشد.
وی افزود: اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی که خلاء آن در این شهرستان احساس می شود، وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد با رویکرد جدید دولت دوازدهم به اشتغال، بسیاری از مشکلات منطقه رفع شود.
شهرستان خلیل آباد در 242 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.