آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اضافه کردن صورتهایی از مجسمه و کتلها که شاید بعضی از آنها از نصارا گرفته شده باشد و توجه به امور خرافی باعث بی محتوا کردن قیام امام حسین(ع) می شود.
وی ادامه داد: نباید مجالس و هیاتهای عزاداری محرم از مسیر عقلانیت و اصول شریعت مقدس اسلامی خارج شوند. توسل و توجه به امور خرافی باعث طعنه زدن دشمنان به مذهب شده و تلقی نادرست و باطل از شیعه را به دنبال دارد.
این استاد حوزه گفت: بیان مطالب خرافی در عزاداریها و انجام برخی کارها باعث می شود شیعیان منحرف از حقایق بلند دین مقدس اسلام و آموزه های حلال و حرام آن جلوه کنند که قطعا این امر نارضایتی خدا و رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) را به دنبال دارد.
وی افزود: تبدیل عزاداری محرم به رقابت در تشکیل صوری هیاتهای مذهبی و تبدیل آن به تئاتر و زورآزمایی پهلوانی موجب رقابتهای دور از محتوای بلند قیام حسینی(ع) است که یکی از اهداف مهم استعمارگران و دشمنان دین و مکتب اهل البیت(ع) می باشد.
آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: سخنرانان و مداحان باید در ذکر مصائب اهل بیت(ع) و اظهار ارادت به ساحت آن بزرگواران در سخنرانیها و اشعار دسته های عزا و هیاتهای حسینی(ع) به مراجع عظام تقلید مراجعه نمایند تا هم از گزند همراه بودن مجالس سوگواری با حرام پرهیز شود و هم موجب طعنه مخالفان مذهب تشیع نشود.
وی گفت: آثار و برکات قیام سیدالشهدا(ع) در همه جوامع ستمدیده بشریت مورد توجه بوده و الگویی برای حرکت مردم مظلوم است. استمرار مبارزه با ظلم و تبری از ظالمان در همه ادوار تاریخ یکی از نکات ترغیب به عزاداری برای امام حسین(ع) و اصحاب و اهل بیت آن حضرت است و رها کردن آن واقعه جانگداز موجب فراموشی اهداف قیام عاشورا می شود.
این استاد حوزه افزود: ذکر فلسفه قیام امام حسین(ع) و نتیجه حاصل از آن، بیان مصائب اهل بیت(ع) و ظلم بی نهایت دشمنان بر آنان و بیان هتک حرمت رسول خدا(ص) به وسیله مدعیان دروغین خلافت از اهم موضوعاتی است که مورد امر پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) بوده است و سخنرانان و مداحان هم باید به آنها توجه کنند.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشار: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.