به گزارش ایرنا، مجتبی مزروعی روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران جهاد کشاورزی تربت حیدریه افزود: قرار است عمده این رقم را به یارانه تبدیل شده و در 2 ماه آینده به عنوان تسهیلات یارانه دار بین متقاضیان توزیع شود.
وی با بیان اینکه امسال 780 میلیارد ریال به نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص یافته، گفت: همچنین 2 هزار کیلومتر عملیات لوله گذاری برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در دست اجرا داریم که به ارتقای بهره وری کمک می کند.
مزروعی با بیان اینکه اعتبارات بلاعوض آبیاری تحت فشار و کم فشار استان در سال جاری به 2 هزار و 720 میلیارد ریال رسیده، افزود: این در حالی است که این رقم پارسال تنها هزار و 800 میلیارد ریال بود.
وی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال 93، 110 هزار کیلومتر آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده بود، اما تا سال 94، 25 هزار هکتار و پارسال نیز همین میزان دیگر اجرا شد و پیش بینی ما برای امسال بیش از 30 هزار هکتار است.
مزروعی در خصوص سیاست های جهاد کشاورزی استان در مورد زعفران نیز گفت: خرید محصول کشاورزان، زیر قیمت بازار توسط بانک کشاورزی و تشکل های بخش خصوصی به شکلی انجام می شود که در بازار التهاب ایجاد نکند و از قیمت کف پایین تر نرود که تحقق آن نیازمند توجه دولت و نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.
وی اظهار کرد: با توجه به میزان بارندگی های پارسال، کف خرید ما 50 تن است، اما تا 100 تن را نیز پیش بینی کرده ایم.

* مصرف زعفران، نیاز جامعه غمگین ماست
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: مصرف زعفران ضرورت اجتناب ناپدیر جامعه غمگین ما است و اگر مصرف سرانه زعفران خانوارهای ایرانی به یک مثقال برسد، حتی با کمبود این محصول در کشور مواجه خواهیم شد.
احمدعلی موهبتی افزود: حال اگر مصرف زعفران در قالب غذا و دارو در کشور نهادینه شود، بدون شک باید اقدام به واردات زعفران نیز بکنیم.
وی با انتقاد از برخی تشکل های کشاورزی، رفتار آنها را فاقد برنامه مدون و نگاه نو دانست و گفت: تعاونی ها و تشکل های کشاورزی به جای آنکه سر و صدا راه بیندازند، باید اقدام به برنامه ریزی برای رفع مشکلات این بخش کرده و الگوهای رفتاری برای بهبود شرایط کشاورزان ارایه کنند.
در این آیین از خدمات محمد کریمی فرزقی مدیر پیشین جهاد کشاورزی تربت حیدریه قدردانی و محمدرضا عباسپور به عنوان مدیر جدید این مدیریت معرفی شد. وی پیش تر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار بوده است.
از مجموع 70 هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و 400 هکتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.