علی سرمدی روز جمعه در این باره به خبرنگار ایرنا افزود: طرح 'شهربازی معارفی' ایده اعضای نوجوانْ دانشجو و طلبه موسسه قرآن و عترت تبیان قم است که نوجوانان، دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه این اعضا را تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: در راستای عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر طراحی بازی های ایرانی و مفهومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش آموزه های دینی و آشنایی آنان با مهارت های زندگی در قالب بازی، طرح 'شهربازی معارفی' از سوی موسسه تبیان شکل گرفت.
وی اظهار کرد: اعضای این موسسه بازی هایی با پیوست آموزشی - تربیتی - اخلاقی منطبق بر آموزه های اهل بیت (ع) و فعالیت های ورزشی که ائمه معصومین بر آن تاکید داشتند، طراحی کردند تا بچه ها ضمن بازی با برخی مهارت ها و آموزه های اخلاقی آشنا شوند.
سرمدی گفت: از جمله این بازیها مهارتهای امدادی و پزشکی، آشنایی با محارم در قالب مسابقه، آتش نشانی، راهنمایی و رانندگی و صخره نوردی است که همه فناوری و تجهیزات مورد نیاز آن توسط موسسه قرآن و عترت تبیان طراحی و تامین شده است.
معاون شهربازی معارفی اظهار کرد: موسسه قرآن و عترت تبیان کاملا خودکفا بوده و از هیچ سازمان یا نهادی کمک نقدی و فکری دریافت نکرده و تمام فعالیتهای آن توسط خود اعضا انجام می گیرد و هزینه ها نیز از محل دستمزد سفارش کار به وسیله نهادهای دیگر به این موسسه و فعالیت متفرقه خود اعضا تامین می شود.
معاون شهربازی معارفی گفت: اولین اقدام برای شکل گیری شهربازی معارفی، چند سال قبل از برگزاری نمایشگاه های فرهنگی با عنوان 'گلستان زندگی' در حرم حضرت معصومه (س) و ارائه کار در بخش نوجوان نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران توسط اعضای این موسسه انجام گرفت.
وی افزود: خود اعضای این موسسه مبدع طرحها و بازی های شهربازی معارفی شدند و با توجه به رویکرد فرهنگی گذشته، همه بازیها صبغه فرهنگی و اجتماعی به خود گرفتند.
سرمدی خاطر نشان کرد: برگزاری نخستین شهربازی معارفی در قم در سال 93 انجام شد و بعد از تجربه موفق در قم در سال 93 و در بوشهر در سال 94، سومین شهربازی معارفی در شهریور ماه امسال در محل مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی در مشهد گشایش یافت.
وی افزود: از 30 مجموعه بازی که توسط اعضای موسسه تبیان طراحی شده، 14 نمونه در این شهربازی با هزینه 40میلیارد ریال رونمایی شده است و رونمایی از باقی بازیها به دلیل کمبود زمان و منابع مالی میسر نشد.
وی بیان کرد: تمام طرح، فناوری این بازیها و دستگاه های مختلف آن توسط اعضای موسسه تبیان انجام گرفته و بازیها هیچ مشابه خارجی و داخلی ندارد و تقریبا یک کار جدید در کشور به شمار می رود.
وی اظهار کرد: 14 بازی ارائه شده در مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی متعلق به رده های سه تا 17 سال است.
سرمدی خاطر نشان کرد: در ابتدا حضور بچه ها در همه بازیهای این شهربازی رایگان بود اما به دلیل ازدحام جمعیت و عدم آموزش صحیح بازیها، ناگزیر به در نظر گرفتن بلیت برای هر بازی شدیم و اکنون قیمت بلیت هر بازی از 10 تا 30 هزار ریال است.
معاون شهربازی معارفی با بیان اینکه این شهربازی تا پایان شهریور ماه دایر است، افزود: در 10 روز نخست گشایش این شهربازی بیش از 150 هزار نفر از آن بازدید کردند و تا امروز بازدید روزانه از این شهربازی حداکثر به 19 هزار نفر رسیده که استقبال کم نظیری است.
به گزارش ایرنا، مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی در ورودی باب الجواد (ع) با مساحت 860 مترمربع قرار دارد که نیمی از فضای آن در اختیار شهربازی معارفی قرار گرفته و نیمی دیگر به فروشگاه های عرضه نوشت افزار اختصاص یافته است.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده : علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.