به گزارش ایرنا، حسن ماسوری روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از ساختمان پست بازدید ایستگاه راه آهن تربت حیدریه افزود: همچنین در مدت یاد شده میزان تن کیلومتر خالص بار حمل شده یک میلیارد و 696 میلیون و 340 هزار و 877 تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشدی 17 درصدی یافته است.
وی در خصوص طرح افتتاحی نیز که برای اجرای آن 3.5 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده، گفت: پست بازدید جزو مشاغل فنی راه آهن است که این مرکز کنترل، بعد از توقف قطارها و ارزیابی و بررسی فنی آن ها، برای عبور آنها مجوز حرکت صادر می کند.
ماسوری از در دستور کار قرار گرفتن ساماندهی مسیر راه آهن تربت حیدریه در وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: مسافت 12 کیلومتری ایستگاه راه آهن تا شهر تربت حیدریه، یکی از چالش های عمده این ایستگاه است و از این رو بنا داریم به شکل جامع و استاندارد، این مسیر را کوتاه کنیم که بعد از انجام امور مطالعاتی تا پایان امسال، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی همچنین از تصویب طرح 2 بانده شدن راه آهن شرق خبر داد و گفت: در حالی که تنها 2 راه آهن یزد و اصفهان به سوددهی رسیده اند، اما راه آهن شرق اکنون در مرحله برابر قرار دارد و برنامه ما به سود رساندن این راه آهن به عنوان سومین مسیر ریلی کشور است که در آن صورت ظرفیت حمل بار در آن از 22.5 تن به 30 تن افزایش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: اکنون از 70 درصد شبکه ریلی کشور تنها 30 درصد بهره برداری می شود و این با سیاست های حوزه بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی، مبنی بر مشتری مداری با هدف افزایش سوددهی، تعارض دارد.
ماسوری گفت: برای رفع این مشکلات یکی از برنامه های کوتاه مدت راه آهن شرق، توسعه مرحله نخست ایستگاه سنگان است که البته هم اکنون ظرفیت آن از 200 واگن به 400 واگن افزایش یافته که از نگاه ما هنوز کافی نیست و برای تکمیل و اتمام مرحله نخست حداقل به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
راه آهن شرق با طول حدود هزار کیلومتر، بزرگترین ناحیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مرکزیت شهر طبس است که در سال 84 افتتاح شده و اکنون نیز توانسته در بین 19 منطقه ریلی کشور رتبه سوم بارگیری را کسب کند.
بیشترین حمل ریلی سیمان در کشور به ایستگاه راه آهن شرق اختصاص دارد که مربوط به حمل سیمان تولیدی کارخانه زاوه است که از این ایستگاه به کشورهای آسیای میانه صادر می شود.
راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق منشعب شده و از مجموع هزار کیلومتر طول مسیر راه آهن شرق کشور، 354 کیلومتر آن مربوط به حوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه است.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.