مهندس حسین کامران دیسفانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش عمده ای از این ساختمانها در منطقه ثامن واقع در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارند. بخش دیگر نیز به ساختمانهای مشارکتی شهرداری مشهد بر می گردد که باعث شده نظام مهندسی نظارت کافی بر آنها نداشته باشد.
وی ادامه داد: برای مثال در خصوص 'برج سلمان' سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی به دلیل اینکه اطلاعی از زمان ساخت این پروژه نداشت هیچ نظارتی در حین ساخت آن انجام نداده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: همچنین نظارت مهندسان بر اجرای پروژه های بزرگ به دلیل خلاء های قانونی موجود از کارآمدی لازم برخوردار نیست. در آئین نامه جدید موضوع 'مهندسان ناظر' از حالت انتخاب تصادفی خارج کرده و مالک را در انتخاب آنها سهیم می داند.
وی افزود: مهندسان ناظر برای پروژه های بزرگ زیر نظر یک شرکت حقوقی و یک مدیرعامل فعالیت می کنند و در این خصوص مدیرعامل مسئولیت اصلی پروژه را بر عهده دارد.
کامران دیسفانی ادامه داد: اجرای 'ارجاع حقوقی نظارت' یکی از برنامه های اصلی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی است. ارجاع حقوقی از تاریخ 15 مرداد جاری در این سازمان اجرایی می شود و قطعا می تواند برای پروژه های بزرگ شرایط بهتری را فراهم کند.
وی گفت: بر این اساس مدیرعامل شرکت حقوقی که مسئولیت نظارت پروژه های بزرگ را برعهده می گیرد در مقابل شهرداری و نظام مهندسی مسئولیت دارد و باید نظارتهای خود را به صورت دقیق در خصوص پروژه انجام دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: در بسیاری از پروژه های بزرگ در منطقه ثامن و پروژه هایی که توسط سازمان مشارکتهای شهرداری اجرا می شوند نظارت کافی وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیشنهادهایی در هیات چهار نفره خراسان رضوی در خصوص نظارت بر پروژه های بزرگ ارائه شده و در این چارچوب تلاش می شود تا نظارت سازمان نظام مهندسی بر پروژه های بزرگ شهر مشهد افزایش یابد.
او گفت: در خصوص پروژه های خارج از محدوده شهری از جمله ساختمان و واحدهای شهرک صنعتی نیز تلاش می شود تا کنترل و نظارتهای لازم شکل بگیرد.
کامران افزود: در هر پروژه ای که ناظران سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشند گزارشهای مناسبی توسط مهندسان ارائه می شود که می تواند از آسیبها و حوادث در آینده جلوگیری کند.
200 کارشناس در خراسان رضوی سالانه افزون بر 25 هزار بازرسی از روند ساخت ساختمانها در سطح استان انجام می دهند. سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی دارای 24 نمایندگی در شهرستانهای این استان است. 35 هزار مهندس در هفت رشته ساختمان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هستند.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشار: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.