محمد شریعتمداری روز سه شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در در مشهد افزود: نشستهای ستاد اقتصاد مقاومتی بن بست شکن و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اختیار فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی فرماندهی اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: از این رو هر بن بست و مشکلی در عرصه اقتصادی باید در این ستاد شکسته شود و این موضوع در سطح استانها نیز در مقیاس کوچکتر صدق می کند.
معاون رئیس جمهوری گفت: با تدوین برنامه اجرایی در ستاد اقتصاد مقاومتی در مرکز و ابلاغ آن به استانها زمینه ای فراهم شد تا با شرایط بهتری اقتصاد ایران را پیگیری کنیم بگونه ای که این اقتصاد در مقابل تکانه های خارجی مقاوم باشد.
وی افزود: امسال در زمینه ارتقا توان تولید ملی تسهیلات خوبی مصوب شده که همه استانها می توانند از آن بهره مند شوند. در زمینه تامین مالی پروژه ها نیز پیشنهادات خوبی تهیه شد که بهتر از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید ابلاغی در گذشته است و همان نیز توانست به 24 هزار واحد کمک کرده و آنها را به عرصه تولید بازگردانده و یا به فعالیتشان ثبات بخشد.
شریعتمداری ادامه داد: برای امسال روشهای مالی جدیدی به منظور تامین مالی پروژه ها در اختیار استانها قرار می گیرد. در حوزه اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه های مشخصی آماده شده که امسال ابلاغ می شوند. همه اینها کمک می کند ستاد فرماندهی در سال اشتغال و تولید با دقت و جدیت بیشتری کار خود را دنبال کند.
وی در ادامه گفت: بدون تردید اگر ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل نمی شد اقتصاد ایران مسیر خود را طی می کرد اما چگونگی آن مهم است. امروز باید مشخص شود 24 سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب تا چه حد اجرایی شده و میزان تحولی که در عرصه تولید ایجاد نموده مشخص و نحوه عمل و اجرای ما در این حوزه تقویت شود.
معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: در خراسان رضوی منشور عملیاتی ستاد طراحی و مشخص شد تا تعیین گردد از نظر مهمترین مسائل و چالشها اقتصاد استان در چه نقطه ای قرار دارد و برای خروج از آنها چه اقداماتی باید انجام شود.
وی ادامه داد: بر این اساس در حوزه توسعه صنعت، معدن و گردشگری برنامه ریزی ویژه انجام شد. برای موضوع آب نیز که از مسائل اساسی و مهم خراسان است کارگروه ویژه ای با مسئولیت استاندار خراسان رضوی تشکیل شد تا با مشارکت استانداران شرق کشور پیگیریهای جدی انجام شود.
شریعتمداری گفت: انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و خراسان رضوی از مسائل اساسی و در دست پیگیری است. موضوع آب چرخانی، تصفیه پساب تولیدی و بازگشت آن به چرخه مصرف نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در همین چارچوب در سفرهای مسئولان کشوری شاهد بهره برداری تصفیه خانه های مختلف در خراسان رضوی هستیم که با سرمایه گذاریهایی دارای اولویت بود به انجام رسید. فقط یکی از این تصفیه خانه ها که در سفر رئیس جمهوری بهره برداری شد معادل یکی از سدهای خراسان آب جدید به حوزه فعالیتهای اقتصاد این استان وارد کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری ادامه داد: ظرفیت زیارت و گردشگری در خراسان رضوی نیز به عنوان یک پتانسیل اساسی با توجه به وجود بارگاه منور رضوی مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی بوده است. در نخستین نشست هیات دولت در مشهد موضوع تاسیس کارگروه ملی زیارت به تصویب رسید و موضوعات مربوط به زیارت استان هم طی نشستی تخصصی پیگیری و تلاش شد از این ظرفیت استفاده مطلوب شود زیرا گردشگری در ایران صبغه فرهنگی دارد و زیباترین نوع آن گردشگری زیارت می باشد.
وی گفت: از جمله طرحهای مربوط به این حوزه 'زیارت مبدا به مبدا' است که تبلیغات آن به زودی از صدا و سیما آغاز می شود. این طرح تسهیلاتی را برای زیارت گروهی فراهم می کند و مدیریت گردشگری زیارت را در خراسان رضوی بیشتر مورد توجه قرار می دهد.
شریعتمداری افزود: در حوزه صنعت نیز خراسان رضوی دارای ظرفیتهای بزرگ در حوزه فولاد، توان گسترده معدنی در حوزه سنگ آهن است لذا باید پایه معدنی این استان تقویت شود. 2.8 میلیارد تن ظرفیت ذخیره معدنی خراسان رضوی به عنوان یکی از قطبهای بزرگ معدنی کشور در پهنه 11 هزار و 800 کیلومتر در دست بررسی است.
وی در ادامه رشد صادرات خراسان رضوی را نیز به تناسب رشد صادرات کشور یکی از سیاستهای اصلی مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان و بیان کرد: کاهش واردات و تراز تجاری مثبت در خراسان رضوی محقق شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: هر تن واحد واردات خراسان گرانتر بوده که خود بیانگر حرکت به سمت واردات باکیفیت و با فناوری بالاتر است.
وی ادامه داد: همچنین درآمد حوزه کشاورزی خراسان رضوی از محل کاهش سطح زیر کشت و افزایش تولید همزمان محقق شده و درآمد کشاورزان نسبت به سال 92 به سه برابر افزایش یافته است. این خود به ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی کمک می کند.
شریعتمداری گفت: شرکتهای دانش بنیان نیز در خراسان رضوی تقویت شده اند. زمانی فقط یک شرکت در این استان فعال بود اما با فعالیت دولت یازدهم این شمار افزایش خوبی یافته و با کمک منابع مالی و حمایتهای علمی از آنها روند رشد درآمد در این حوزه افزایش یافته هر چند با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.