حسین اصغری عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانه تاریخی که متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است از ارزش تاریخی و معماری بسیار برخوردار است.
وی اظهار کرد: گرچه این اثر تاریخی هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است اما به عنوان یک اثر تاریخی شناسایی شده و هم اکنون نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در این محل واقع در خیابان کاشانی مشهد مستقر هستند و از وارد شدن خدشه بیشتر به این بنای تاریخی ممانعت می کنند.
وی گفت: در اقدام نامناسب شهرداری ثامن مشهد، دیوار این اثر تاریخی تخریب شده اما آسیبی به بنا و خانه وارد نشده است.
اصغری افزود: وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده و ثبت نشده صرف نظر از وجود یا نبود مالک خصوصی است اما ابزارهای قانونی و حفاظتی برای آثار ثبت شده بسیار بیشتر و محکم تر است.
وی اظهار کرد: به دلیل محدودیت های قانونی در حفاظت از آثار ثبت نشده تاریخی دچار مشکل هستیم.
وی گفت: هم اکنون در کلانشهر مشهد 100 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد و 150 اثر تاریخی و ارزشمند نیز شناسایی شده که تلاش برای تکمیل پرونده و ثبت آنها در حال انجام است.
وی با بیان اینکه امسال 10 اثر تاریخی مربوط به مرحوم عابدزاده در مشهد در نوبت ثبت قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه توسعه مشهد بخش بسیاری از بافت تاریخی این کلانشهر را تخریب کرده است، طرح ویژه حفاظت بافت تاریخی آماده شده که به زودی ابلاغ می شود.
اصغری اظهار کرد: در این طرح حفاظت از آثار تاریخی شامل آثار ثبت شده و ثبت نشده نیز می شود.
وی گفت: برخی مالکین خصوصی بناهای تاریخی به اشتباه تصور می کنند ثبت ملی یک بنا از ارزش آن می کاهد، بنابراین راضی به ثبت این آثار در فهرست آثار ملی نیستند ضمن اینکه برخی مالکان نیز اقدام به خروج خانه خود از فهرست آثار ملی می نمایند که از آن جمله می توان به خانه تیمورزاده در مشهد اشاره کرد.
خانه تاریخی قلابدوزها در خیابان کاشانی 15 و کوچه معروف تکیه علی اکبریهای نوغان مشهد قرار دارد.
شهرداری منطقه ثامن مشهد در حالی تخریب این خانه دارای قابلیت ثبت ملی را آغاز کرد که شورای عالی معماری و شهرسازی بازنگری در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی را به سرانجام رساند.
بر اساس تغییرات جدید طرح مزبور، نیاز به تخریب هیچیک از آثار دارای ارزش تاریخی از جمله خانه قلابدوزها نیست.
تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب نظر و پاسخ شهرداری ثامن مشهد در این زمینه بی نتیجه ماند.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.