براساس اعلام روز یکشنبه میراث فرهنگی به ایرنا ابراهیم کریمی در حاشیه بازدید فرماندار آق قلا از روند اجرایی مرمت این پل تاریخی اظهارداشت: رقم تخصیصی شامل 3 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، یک میلیارد ریال اعتبار استانی و یک میلیارد و500 میلیون ریال از اعتبارات شهرداری بوده که اگر این ارقام تزریق شود، مبلغی حدود 5 میلیارد ریال دیگر نیاز است تا مرمت این پل تاریخی به پایان برسد.
به گفته وی، تاکنون در اجرای مرمت این پل تاریخی شاهد 20 درصد پیشرفت فیزیکی با دیواره سازی های صورت گرفته و ترمیم پایه های پل هستیم و امید می رود که تا عید سعید قربان این اقدامات پایان یابد.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد که در این مرحله ازعملیات مرمت پل آق قلا استحکام بخشی شامل خاک برداری، لجن برداری و اجرای برید عرضی در یک سمت پل در حال انجام است و احداث دو دهنه طاق، کف سازی عبورگاه، دست انداز پل و بازسازی مجدد پله ها هم از بخش استحکام بخشی و بازسازی عبورگاه می باشد.
به گزارش ایرنا پل تاریخی آق قلا مربوط به دوران صفویه بوده و در منابع تاریخی به نام 'پل پهلوی دژ' نیز یاد شده است.
این اثر تاریخی با شماره 919 در تاریخ 1351/03/27 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل آق قلا به طول 75/75 و عرض گذرگاه حدود 30/4متر و حداکثر ارتفاع دوازده متر از سطح آب یکی از نمونه های آثار تاریخی منحصر به فرد در این منطقه است.
این پل دارای چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه های مستحکم بوده که پس از کاوش های اخیربه نظر می رسد بیش از چهارچشمه داشته است.
هم اینک پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق موج شکن های زاویه دار و در سمت غرب پشت بند های مدوری شکل دارد که تزئینات آجری کاری از ویژگی های این سازه معماری است.
در کاوش های اخیر در ضلع جنوب پل تاریخی آق قلا یک جرز جدید به دست آمده که می تواند چشمه پنجم جنوبی تخریب شده این پل باشد.
آق قلا در 15کیلومتری گرگان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.