دکتر آریا حجازی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: مراجعان به پزشکی قانونی خراسان رضوی در ارتباط با موضوه نزاع پارسال 46 هزار و 305 بودند که 29 هزار و 607 هزار مورد از این تعداد مرد و بقیه زن هستند.
وی ادامه داد: تعداد مراجعان نزاع در خراسان رضوی طی دو سال اخیر تغییر چندانی نداشته و فقط یک درصد در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش یافته است. بیشترین میزان نزاع مربوط به فصل تابستان و گرما است بطوری که افزایش دما باعث کاهش تحمل افراد و افزایش درگیریها می شود.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی کل مراجعان به این اداره کل را در سال گذشته 146 هزار نفر عنوان و بیان کرد: موضوع نزاع 30 درصد از کل مراجعات به پزشکی قانونی این استان را شامل می شود.
وی گفت: سازمان پزشکی قانونی 80 نوع خدمت انجام می دهد. این خدمات در خراسان رضوی از طریق چهار مرکز پزشکی قانونی در مشهد و 19 مرکز در شهرستانهای این استان ارائه می شود.

* بیشتر معاینات همسرآزای مربوط به آزار زنان است
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی همچنین گفت: پارسال بیش از هفت هزار و 380 مورد معاینات مربوط به همسرآزاری در پزشکی قانونی این استان انجام شده که نسبت به سال ماقبل افزایش قابل توجهی داشته است. میزان مراجعان بر اثر همسرآزاری در سال 94 تعداد شش هزار و 560 مورد بود.
وی افزود: همچنین تعداد مردانی که در این مدت توسط زنانشان آسیب دیده اند 462 نفر بود.
دکتر حجازی در ادامه به کاهش 13 درصدی تصادفات منجر به فوت در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: طی پارسال هزار و 124 مورد تصادف ناشی از فوت در این استان رخ داد.
وی ادامه داد: معاینات مربوط به تصادفات جرحی در پزشکی خراسان رضوی طی سال گذشته با 27 هزار و 320 مورد رشد 11 درصدی نسبت به سال 94 داشته است.
او تعداد حوادث کار در خراسان رضوی را نیز طی سال گذشته دو هزار و 110 مورد عنوان کرد که 109 مورد آن منجر به فوت شده است. سقوط از ارتفاع بیشترین علت فوت حوادث ناشی از کار را شامل می شود. پارسال 92 نفر در خراسان رضوی بر اثر سقوط از ارتفاع فوت کردند.

* ثبت 1011 خودزنی در پزشکی خراسان رضوی
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی همچنین تعداد معاینات مربوط به خودزنی را هزار و 11 مورد ذکر و بیان کرد: در خودزنی فرد به صورت ساختگی به خود آسیب می زند تا دیه به او تعلق گیرد.
وی همچنین به معاینات روانپزشکی در پزشکی قانونی اشاره و بیان کرد: صلاحیت امور مربوط به سرپرستی کودک یکی از شاخصترین معاینات است که پارسال هزار و 677 مورد معاینه در این خصوص انجام شد.
حجازی با اشاره به خدمات پزشکی قانونی خراسان رضوی در سایر بخشها طی سال گذشته افزود: فوت شدگان ناشی از برق گرفتگی 45 مورد، فوت بر اثر مسمومیت با منواکسید کربن 53 مورد، فوت ناشی از سوختگی 135مورد، غرق شدگی 33 مورد، معاینات کودک آزاری 133 مورد و 241 مورد مرگهای ناشی از مصرف مواد مخدر از این جمله است.
یکم تا هفتم شهریور ماه هفته قوه قضاییه است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **اتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.