عده ای نوجوان با شال گردنهای زرد رنگ در حال فروختن چیزهایی هستند و گروههایی از کودکان و نوجوانان با مراجعه به آنها چیزهایی می خرند، کمی که دقت کنی متوجه می شوی آنها با واحد پولی که 'پروف' نام دارد سوال ریاضی می خرند.
گروههایی که سوال می خرند سعی می کنند با مشورت هم یا با استفاده از کتاب و ماشین حساب آنها را حل کنند و جواب آن را به داورانی که شال گردن قرمز رنگ بر دوش دارند ارائه داده و راه حل را توضیح می دهند و اگر درست حل کرده باشند مهر تایید بر برگه هایشان می خورد و ارزش برگه آنها دو برابر می شود.
برخی نیز که نتوانسته اند سوال های خود را حل کنند مشغول فروش سوالاتشان هستند و برخی هم جواب سوالات خود را از تیم دیگر می خرند و چانه زنی سر قیمتها ادامه دارد.
در قسمتی ازسالن عبارت 'بانک شهر ریاضی' نوشته شده که در آن نوجوانان و جوانانی با شال گردنهای آبی حضور دارند که افراد و گروهها می توانند پروفها (پولها) ی اضافی خود را آنجا سپرده گذاری کنند و به ازای هر 10دقیقه 10 درصد سود عایدشان شود.
یک نفر نیز هر 40 دقیقه نرخ تورم پول این شهربازی را اعلام می کند که پس از اعلام نرخ تورم، قیمت سوالها و حل آنها دو برابر می شود اما بر روی پروفهای در دست افراد یا داخل حساب آنها تاثیری ندارد.
اینک یک ساعت و 45 دقیقه از تلاش شورانگیز فکری، اجتماعی دانش آموزان گذشته است و تنها 15 دقیقه به آخر مسابقه باقیمانده که مدت تعیین شده برای فروش سوال و داوری به پایان می رسد و در این مرحله تیمها تنها می توانند سوالات حل نشده را به قیمتهای 300 تا 800 پروف خرید و فروش کنند.
در پایان این مسابقه پرهیجان تیمی که بیشترین سرمایه را درحسابش دارد برنده مسابقه است، مسابقه ای که در شهرهای مختلف ایران به چشم می خورد و حتی آوازه اش به آن سوی مرزهای ایران هم رسیده است.
دکتر مجید میرزاوزیری ابداع کننده این شهر جذاب و دوست داشتنی است که با هدف آشتی دانش آموزان و نوآموزان و حتی خانواده ها با ریاضی دست به این نوآوری آموزشی زده است.
وی دانش آموز دبیرستان 'شهید' تهران در دهه 60 یکی از هزاران فردی بود که دل خوشی از ریاضیات نداشت اما سر از رشته ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد درآورد.
وی که اینک استاد ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد است به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 30 سال قبل، زمانی که دانش ‌آموز دبیرستان بودم، به کتاب داستانی برخوردم که فیزیک را به زبان ساده شرح می‌ داد.
وی افزود: از آن پس در این فکر بودم که آیا ریاضیات هم می‌ تواند نمود زیبا در داستان سرگرم کننده داشته باشد یا نه.
میرزاوزیری اظهار کرد: حدود 15 سال پیش تصمیم گرفتم که خودم در ریاضیات کار مشابهی را انجام دهم و داستانی بنویسم که ریاضیات را به صورت جذاب معرفی کند.
وی گفت: کتاب 'با ذره تا بی ‌نهایت مهر' حاصل تلاش آن زمان من است که مورد توجه خوانندگان واقع شد و همین اتفاق انگیزه ‌ای شد تا بتوانم کتاب ‌های ریاضی - داستانی بیشتری را بنویسم که تاکنون به 32 عنوان رسیده است.

* ایده تشکیل شهر ریاضی از کجا آمد؟
این استاد ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از سال 1374 به دانش آموزان المپیادی درس می دادم و در این 22 سال دیدم که سیستم المپیاد دانش آموزانی را که بطور مثال 95 درصد ریاضی را یاد دارند و جزو یک در هزار دانش آموزان هستند پیدا کرده و یک تا سه سال به آنها آموزش می دهد تا آنان را به مسابقه های جهانی برساند.
وی اظهار کرد: این سیستم جامعه ریاضی کشور را تغییر نمی دهد زیرا جامعه دانش آموزی ما هنگامی تغییر می کند که به سوی افزایش دانسته های ریاضی عمده دانش آموزان برویم لذا به فکر ایجاد شهر ریاضی افتادم.

* دو بعد شهر ریاضی: مسابقه و مجموعه شهر ریاضی
دکتر مجید میرزا وزیری گفت: شهر ریاضی دو بعد دارد یکی مسابقه 2 ساعتی است و دیگری امکانات شهر ریاضی است که دانش آموزان می توانند از این امکانات استفاده کنند.
وی افزود: ایده مسابقه شهر ریاضی را حدود 18 سال پیش در کتابی مطرح کردم و 15 سال پیش آن را برای اولین بار در مدرسه ای در مشهد با 21 دانش آموز داوطلب اجرا کردم و خوشحالم که سال گذشته با انجام حدود 60 سفر در 14 استان کشور، حدود 21 هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند.
وی اظهار کرد: ایده های این شهر تعریف شده است به این معنا که اگر کسی بخواهد در یک برنامه درازمدت به ریاضی روی بیاورد در این شهر به او گفته می شود که چه کار باید بکند.
این استاد دانشگاه گفت: مخاطب ما در این شهر دارای سن خاصی نیست و از کودک پیش دبستانی تا دانشجوی دکترا می توانند در این شهر عضو شده و از خدماتش بهره مند شوند.
وی افزود: ما در این شهر ریاضی را به حیطه تبلت، فوتبال و شهربازی که کودکان به آن علاقه دارند برده ایم.
وی اظهار کرد: به طور مثال ما در 'شهر ریاضی' مسابقه ای به نام 'مث بال' طراحی کرده ایم که شبیه فوتبال است تا کودک یا نوجوانی که به این ورزش علاقه مند است از طریق همین ورزش ریاضی را نیز بیاموزد.

* مشکل آموزش ریاضی کشور
این استاد علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشکل آموزش ریاضی در کشور این است که قرنها آموزش به یک شکل مشخص انجام می شود به گونه ای که معلم می ایستد و حرف می زند و دانش آموزان هم گوش می دهند و این روش تغییری نکرده است.
وی با بیان اینکه آموزش ریاضی نیازمند تغییر است افزود: بطور مثال آموزش رانندگی در کشور به نسبت خوب انجام شده است اما اگر همین آموزش رانندگی تنها به صورت تئوری بود، فایده ای نداشت.
وی اظهار کرد: جواب این سوال که ریاضی به چه دردی می خورد، این نیست که به دنبال کاربرد برای ریاضی بگردیم بلکه جوابش این است که مسیر اشتباه طی شده که این سوال مطرح می شود زیرا به عنوان مثال کسی که دنبال آموزش رانندگی می رود نمی پرسد این کار به چه دردی می خورد چون پاسخ این سوال بدیهی است.

*کلینیک ریاضی
موسس شهر ریاضی افزود: کودک ما بازیهای کامپیوتری را که پیچیده است انجام می دهد و علت اینکه از حل مسائل ریاضی عاجز است این است که ارائه ریاضی توسط ما خوب نبوده لذا باید فضایی مثل کلینیک ریاضی ایجاد کنیم که در شهر ریاضی هم وجود دارد.
وی اظهار کرد: در مراجعه دانش آموز به این کلینیک به او گفته می شود که باید یک آزمایش انجام دهد و این
آزمایش یک بازی است و دانش آموز شروع به انجام یک بازی مانند شطرنج می کند و طی آن ناظر بازی به تدریج متوجه تمرکز، دقت، استرس، خجالتی بودن یا دیگر خصوصیات وی می شود.
وی گفت: بعد از تشخیص مشکل می توان یک دوره درمانی برای این دانش آموز تعریف کرد که بطور مثال باید چند جلسه فلان بازیها را انجام دهد تا مشکل وی رفع شود.
این استاد ریاضی افزود: مشکل ریاضی دانش آموز باید با انجام آزمایشهایی تشخیص داده شود و روش های آموزش ریاضی باید تغییر کند.

*ایجاد جذابیت در آموزش ریاضی
موسس شهر ریاضی معتقد است علاقه و انگیزه در فهم ریاضی وجود ندارد و چون ریاضیات جذابیت ندارد توجه دانش آموزان به مسائل دیگری جلب می شود.
وی اظهار کرد: من می خواهم در 'شهر ریاضی' با داستان وارکردن آموزش و سایر روشها برای مراجعین جذابیت ایجاد کنم.
وی گفت: در شهر ریاضی مفاهیم ریاضی از طریق بازی به کودکان منتقل می شود.
میرزاوزیری با بیان اینکه سیستم آموزش کنونی در خدمت سنجش است افزود: والدین بیشتر به فکر کنکور،
المپیاد یا آزمون تیزهوشان فرزندانشان هستند در صورتی که سنجش باید در خدمت آموزش باشد.

* ارتباط احساسی و دلی مهمترین روش تبلیغ مسابقه و مجموعه شهر ریاضی
موسس شهر ریاضی اظهار کرد: مسابقه شهر ریاضی مسابقه چهره به چهره است که بر اثر آن یک ارتباطات احساسی و دلی ایجاد می شود و مسابقه 2 ساعته آنقدر هیجان ایجاد می کند که این هیجان منتقل شده و دیگران را وادار می کند که شهروند شهر ریاضی شوند.

* شهر ریاضی مدل ایرانی آموزش ریاضی است
شاگرد و مدیر برنامه های دکتر میرزاوزیری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از مسابقه ها از کشورهای دیگر به کشور ما وارد شده است اما شهر ریاضی مدل ایرانی آموزش ریاضی است.
بابک پروانه حسینی افزود: این مدل آموزش ممکن است گسترش پیدا کند و درکشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار کرد: آثار و کتابهای دکتر میرزاوزیری در مسابقات شهر ریاضی هدیه داده می شود و بعد از اتمام نسخه های چاپی کتابها، نسخه پی.دی.اف آنها در اختیار مردم قرار می گیرد.
1922/ 6053 گزارشگر: کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.