به گزارش روز چهارشنبه دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر محمد رشتی باف افزود: فعال ‌سازی کامل و تقویت پست های قرنطینه مرزی، منطقه ‌ای و بین استانی برای نظارت بر هرگونه ورود و خروج دام زنده به ویژه ورود غیرمجاز دام از اقدامات قرنطینه ای دامپزشکی در این زمینه به شمار می رود.
وی اظهار کرد: کنترل مدارک به ویژه گواهی بهداشتی حمل برای تمام محموله ‌های دام زنده و الزام به دارا بودن گواهی بهداشتی حمل صادره از طریق سامانه یکپارچه قرنطینه برای محموله‌ های دام زنده و گوشت قرمز از جمله اقدامات دامپزشکی در این زمینه می باشد.
وی گفت: الزام به ارائه گواهی معتبر سمپاشی دام و ضدعفونی خودرو حمل کننده محموله ‌های دام زنده، کنترل محموله ‌های دام زنده و گوشت قرمز از نظر دارا بودن و صحت مدارک به ویژه گواهی بهداشتی حمل و پلاک کوبی دام از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از بیماری در حال اجراست.
رشتی باف افزود: جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی دام بر اساس دستورالعمل ‌های مرتبط، انجام سمپاشی بدن دام 2 هفته قبل از کشتار از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از تب کنگو در خراسان رضوی دنبال می شود.
تب خونریزی ‌دهندهٔ کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که ازطریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می ‌شود و خطر مرگ و میر دارد.
این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده کنگو برای آن برگزیده شد.
ماههای اردیبهشت و خرداد ماه فصل تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کنگو است و با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دامهایی نظیر گوسفند و بز، گاو و شتر مرغ وجود دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.