مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی در خصوص نزاع در رتبه چهارم کشوری قرار دارد که کودک‌آزاری و همسر آزاری بیشترین آمار این حوزه را دارد .  
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان شرقی، بهرام صمدی‌راد در جمع خبرنگاران با اشاره به دو حادثه ی آتش سوزی قطارتبریز - مشهد و سیل آذربایجان اظهار کرد: در پی دو حادثه ی اخیر آذربایجان، مسئولیت سنگینی بر دوش پزشکی قانونی استان بود؛ چرا که از لحاظ تشخیص هویت اجساد به دلیل سوختگی و صدمات بدنی قابل تشخیص نبود.خوشبختانه با اضافه شدن تجهیزات با تکنولوژی های جدید، تشخیص اجساد سهولت یافته و شناسایی هویت اجساد توسط تیم اعزامی در محل حادثه انجام گرفت. 
مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه با اشاره به آمار عملکرد این سازمان عنوان کرد: معاینات سرپایی در سال 95، 92 هزار و 662 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. 92 درصد معاینات عمومی مربوط به ضرب و جرح افراد در منازعه و تصادفات بوده است.     وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در معاینات بالینی رتبه‌ی شش کشوری را کسب کرده است، اظهار کرد:در سال 95 معاینات بالینی دو هزار و 365 نفر بوده است که آذربایجان‌شرقی بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران، در جدول ارزیابی قرار گرفته است.     وی با اشاره به اینکه تعداد مراجعین مدعی نزاع که شامل همسر آزاری، کودک آزاری است نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: استان ما در این زمینه بعد از استان‌های دیگر تهران، اصفهان، خراسان رضوی در رتبه ی چهارم کشوری قرار گرفته است. تعداد مراجعان مدعی نزاع  33 هزار و 973 نفر در استان بوده است که از این تعداد هشت هزار و 815 نفر زن و 25هزار 185 نفر مرد بوده است.     صمدی‌راد در خصوص مراجعین مصدومان تصادفات رانندگی اعلام کرد: در استان تعداد مصدومین تصادفات 15 هزار و 415 نفر بوده است که چهار هزار و 154 زن و 11 هزار و 261 را مرد تشکیل می دهد. همچنین آذربایجان شرقی در مقایسه با استان های دیگر در رتبه چهارم قرار دارد.     وی ادامه داد: مراجعین حوادث کار برای معاینات بالینی در سال 95، یک هزارو 262 نفر بوده است که نسبت به سال قبل 94، چهار درصد کاهش یافته است.چرا که کارفرمایان و کارگران به اهمیت زیاد امنیت و ایمنی در کار پی برده اند. همچنین متوفیان حوادث کاری در سال 95، 72 نفر بوده است که نسبت به استان های دیگر آذربایجان شرقی در رتبه ی 9 کشوری قرار گرفته است.        
وی با بیان اینکه در سال 95، 407 پرونده ی درخواست سقط جنین در استان بوده است، افزود: طبق مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی، خانواده ها می‌توانند اجازه ی سقط جنین را با شرایط خاص انجام دهند، در مواردی که ادامه ی بارداری خطر جانی برای مادر داشته باشد یا جنین دارای بیماری خاصی باشد سقط جنین را تا چهار ماهگی می توان انجام داد .از 407 پرونده، برای 270 پرونده مجوز صادر شده است این تعداد نسبت به سال 94 سه درصد افزایش یافته که طبق آمار آذربایجان شرقی نسبت به استان‌های دیگر رتبه‌ی شش کشوری را دارد. 
صمدی راد ادامه داد: برای معاینات بالینی جهت درخواست فرزند خواندگی و اهداء جنین 236 زوج درخواست کننده داشته‌ایم که این تعداد نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است. 
وی در خصوص آمار سالن تشریح اجساد، اظهار کرد: در سال 95 تعداد اجساد ارجاعی دو هزار و 582 نفر بوده است که شامل ، 569 نفر زن و 2013 نفر مرد است. این آمار نسبت به سال قبل 2.8 درصدکاهش یافته است.25 درصد مراجعین  مرگ طبیعی بوده است، همچنین سه درصد فوت‌های ارجاعی ناشی از حوادث کار و هفت درصد آن درخواست قضایی و سه درصد علت فوت نامعلوم است. 
وی ادامه داد:عامل اکثر مرگ‌های طبیعی، بیماری های قلبی است؛ طوری که بیماری‌های قلبی در بین افراد با سن پایین شایع‌تر شده است.همچنین مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال 95، 145 نفر در استان بوده است که از این آمار هشت نفر زن و 137 نفر مرد بوده‌اند، این آمار نسبت به سال قبل 44 درصد افزایش یافته است. 
مدیرکل پزشکی قانونی با بیان اینکه متوفیات ناشی از مسمومیت‌ها با مواد شیمیایی از قبیل قرص برنج، دفع آفات نباتی و سیانو رشد 38 درصدی داشته است، اعلام کرد: مردم باید نسبت به استفاده ی این مواد حساسیت زیادی به خرج دهند، طبق آمار قرص برنج با 31 مورد در رأس سموم کشنده قرار دارد و الکل 13 مورد، دفع آفات نباتی 9 مورد و 24 درصد استفاده‌ی غیرعمد توسط افراد فوتی بوده است. 
وی ادامه افزود: در سال 95، مرگ ناشی از غرق شدگی 24 نفر بود که این تعداد نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است، محل‌های فوت 33 درصد رودخانه ها، 25 درصد سد، 13 درصد استخر، 17 درصد کانال‌های آب و 4 درصد چاه بوده است. 
وی با اشاره به اینکه درصد بالای ارجاع اجساد به کالبد شکافی ناشی از مرگ‌های طبیعی است، اظهار کرد: کالبد شکافی در مجموعه ی پزشک قانونی کار سختی است که خسارت های معنوی و مادی زیادی برای خانواده‌ها و بودجه‌ی بیت المال دارد. به همین دلیل طرح "داد پزشک" به منظور صدور جواز متوفی در مجلس به تصویب رسیده است. 
صمدی‌راد ادامه داد: گروهی از پزشکان متخصص و پزشکان قانونی آموزش های لازم را کسب می کنند تا به متوفی مجوز صادر کنند و با ساماندهی و اجرای این طرح با همکاری دادستان و مجموعه‌ی تشکیلات دادگستری و آرامستان ‌ا در استان، مراجعین کم‌تری برای صدور گواهی فوت به پزشک قانونی خواهیم داشت.     وی در خصوص آمار تصادفات نوروزی در استان بیان کرد:از تاریخ 25 اسفند 95 تا  15فروردین 96، پرونده ی ارجاعی به اداره کل پزشکی قانونی 39 مورد بوده است که از محل حادثه چهار مورد درون شهری و 34 مورد در جاده‌های برون شهری بوده است.یک مورد نیز در خارج از استان گزارش شده است.    وی ادامه داد: 34   درصد متوفیان حوادث رانندگی مربوط به سرنشین هستند که اغلب در صندلی عقب خودرو حادثه می‌بینند و 28 درصد متوفیان تصادفات رانندگی نیز مربوط به عابرین پیاده است . از بین وسایط نقلیه،  موتور و پراید به ترتیب بیشترین تصادفات را در استان به نام خود ثبت کرده‌اند و خودروهای سنگین کامیون کمترین آمار تصادفات را دارند .     مدیرکل پزشکی قانونی آمار متوفیات ناشی از مسمومیت‌های منو اکسید کربن را در سال 95، 58 مورد اعلام کرد، افزود: تعداد متوفیان ناشی از مسمومیت‌های منو اکسید کربن نسبت به سال قبل 57 درصد افزایش یافته است. آذربایجان‌شرقی در میان استان‌ها رتبه‌ی پنج کشوری را به خود اختصاص داده است.    
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.