دکتر محمد رشتی باف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تب خونریزی دهنده کنگو یک بیماری خطرناک مشترک بین دام و انسان است که از طریق تماس با امحاء و احشاء دام آلوده، مصرف گوشت دام آلوده به ویروس بیماری، گزش کنه عامل ناقل بیماری و هم چنین فرد بیمار انتقال می یابد.
وی خاطر نشان کرد: نظارت بر کشتار دام در کشتارگاهها و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در معابر، سم پاشی دامدار ی ها ، نگهداری لاشه ها در پیش سرد کشتارگاهها و استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه از مهمترین اقداماتی است که دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو انجام می دهد.
وی بیان کرد: بدنبال اقدامات انجام شده، در حال حاضر 97 درصد کشتارگاههای دام استان خراسان رضوی اتاق پیش سرد برای پیشگیری از بیماری تب کنگو دارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 38 کشتارگاه دام در استان خراسان رضوی فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: کشتارگاههای تمامی شهرهای مجهز به اتاق پیش سرد هستند و اکنون فقط کشتارگاه چند بخش چنین اتاقی ندارند.
به گفته وی، اتاق های پیش سرد شهرستان های بردسکن و خلیل آباد به تازگی احداث شده است.
وی در ادامه بیان کرد: لاشه دام پس از کشتار برای از بین رفتن 'جمود نعشی' و غیر فعال شدن عامل بیماری باید به مدت 24 ساعت در اتاق پیش سرد، در دمای بین صفر تا چهار درجه نگهداری شود.
وی با بیان اینکه ماههای اردیبهشت و خردادماه فصل تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کنگو است، افزود: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دامهایی نظیر گوسفند و بز،گاو و شترمرغ وجود دارد.
تب خونریزی ‌دهندهٔ کریمه-کنگو یا CCHF یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ میر بالایی دارد.
این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن برگزیده شد.
3027/6012خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.