محمد عرفانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع هزار و 163 گونه جانوران مهره دار ایران 435 گونه در خراسان رضوی وجود دارند.
وی ایران را جزو 20 کشور نخست جهان به لحاظ تنوع زیستی ذکر و بیان کرد: خراسان رضوی دارای 69 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، 66 خزنده، 12 گونه ماهی و دو گونه دوزیست و میزبان همه گونه های گربه سان شناخته شده در ایران است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: ایران 10 گونه گربه سان را میزبانی می کرد که 40 سال پیش دو گونه آن شامل ببر مازندران و شیر ایرانی منقرض شدند ولی هنوز هشت گونه گربه سان در کشور شناخته شده و زندگی می کنند که هر هشت گونه آن در خراسان رضوی زیست دارند.
وی گفت: این هشت گونه‌ شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه سیاه گوش، گربه کاراکال، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی هستند. آمار دقیقی از شمار این گونه ها نمی توان ارائه کرد که علت آن فعالیت شبانه، مخفیانه و سبک زندگی ویژه آنان است اما ارائه آمار اعلام موجودیت آنان بر اساس میزان مشاهدات صورت می گیرد.
خراسان رضوی دارای 43 منطقه تحت حفاظت با دو و نیم میلیون هکتار وسعت است که 20 درصد مساحت این استان را تشکیل می دهد. 80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در حیات وحش خراسان رضوی زیست می کنند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.