داوود نورمحمدی، یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این شکارچی غیرمجاز در فصل تخم گذاری و زادآوری پرندگان، با سوءاستفاده از حس جفت جویی وحوش، با به کارگیری یک دستگاه ضبط صوت و بلندگو اقدام به زنده گیری چهار قطعه تیهوی وحشی در منطقه شکارممنوع بزمای این شهرستان کرده بود.
وی افزود: در این شیوه صید، صیادان غیرمجاز در فصل ممنوعه تخم گذاری پرندگان، با پخش صدای پرنده ماده، جنس نر را جذب می کنند که به محض نزدیکی حیوان به کانون صدا، پرنده نر در دامی که توسط صیاد برایش گسترده شده، گرفتار می شود.
رئیس محیط زیست تربت حیدریه، این اقدام را غیرانسانی و به استناد بند الف و ب ماده 11 قانون شکار و صید جرم دانست و گفت: صیاد متخلف به دلیل صید در فصل ممنوعه و استفاده از ادوات و شیوه های غیرمجاز برای شکار، پس از تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شد.
نورمحمدی با اشاره به فصل زاد و ولد پرندگان و امکان سوء استفاده برخی سودجویان، از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده این گونه موارد مراتب را به سامانه 1540 یا شماره 52299129 اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گزارش دهند.
شهرستان تربت حیدریه 385 هزار هکتار اراضی ملی دارد که 22 هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان شامل منطقه شکارممنوع ژرف و بزمای (نام کوهی در سمت زاوه) است.
این منطقه با گستره 58 هزار هکتار در محدوده شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار دارد که حدود 22 درصد از وسعت آن در حوزه استحفاظی تربت حیدریه واقع است و گونه های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری در این منطقه زیست می کنند.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.