علیرضا رشیدیان عصر دوشنبه در مراسم بزرگداشت فردوسی در محل آرامگاه این شاعر بزرگ افزود: فردوسی حکیم، طلیعه دار نهضت حراست از هویت و ارزش های زبان پرافتخار فارسی است.
وی اظهار د: امروز سرزمین تاریخی توس شاهد بزرگداشت نیک مردی است که مایه مباهات خراسانیان و ایرانیان است چرا که طلیعه دار و پیشرو نهضتی بزرگ است تا از هویت و ارزش های زبان پرافتخار فارسی حراست کند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: فردوسی کار گردآوری داستان های ملی و باستانی از کهن الگوها وسرودن 'شاهنامه' را در سده چهارم هجری قمری، برای تجدید حیات ملی و ادبی ایران آغاز کرد و کار سترگش را تا پایان عمر پرعزتش ادامه داد.
رشیدیان اضافه کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی که خود یک حماسه بود، با خلق حماسه عظیم خود، توفیق آن را یافت تا دو فرهنگ غنی ایران و اسلام را به بهترین شکل ممکن درهم آمیزد.
وی خاطر نشان کرد: در نهایت تدوین تاریخ ایران از گذشته های دور تا عصر ساسانیان، کار ادبی بزرگی بود که منجر به نجات زبان فارسی از ورطه فراموشی و انهدام شد.
رشیدیان گفت: شاهنامه، اثر ماندگار حکیم توس، ارزنده ترین مظهر شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران باستان و خزانه لغت و گنجینه ادبیات فارسی، مجموعه ای است که قلمروی اسطوره، حماسی و پهلوانی و وقایع تاریخی را در بر می گیرد و در آن کنش و رفتار انسان ایرانی و تبار قوم ایرانی در یک قالب مشترک به هم تنیده شده اند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: فردوسی با دانش بسیار خود، از جایگاه خیر و شر و از یاران آنها در شاهنامه سخن می گوید و نیت او تفهیم چگونگی آفرینش جهان و انسان و جهان بینی و هستی شناسی به ملت هاست که سرانجام، به پیروزی نیروهای نیکی می انجامد.
وی افزود: فردوسی یادگارهای کهن مردم ایران را به وجهی دلپذیر و دلنشین در قالب اشعاری حماسی عرضه کرد و با این یادگارهای مشترک، برای مردم ایران یک 'حافظه تاریخی جمعی ' به وجود آورد و در یک کلام چنانکه خود می گوید عجم، یعنی ایرانیان را، با رنج سی ساله خود، ' زنده' کرد و به آنان به عنوان 'ایرانی' هویت بخشید.
رشیدیان اظهار داشت: داستان های او بزرگترین و بهترین مرجع موجود برای درک اعتقادات گذشتگان حوزه فرهنگی ایران بزرگ بوده و به مثابه کلیدهایی برای بازکردن قفل روان شناسی جمعی انسان ایرانی، به گونه ای که این روایت ها، هویت انسان ایرانی را آشکار کرده و نشان می دهند که او در مناسبات خویش با دیگران و با خود چگونه اندیشیده و عمل می کند.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: مردم ایران در سیر تاریخ هزار ساله گذشته، از شاهنامه فردوسی درس وطن خواهی و ایران دوستی فراگرفته اند و رستم در چشم ایرانیان، نماد برتری در اوج نیرومندی و دلاوری است که همه توان و جان و روان خود را برای حفظ و اعتلای مرزهای ایران می خواهد و به پای ایران می ریزد همچنان که فرزندان سلحشور این کشور، شهیدان نیز همین کار را انجام دادند و هزار سال است در جان ایرانیان پژواک ندای فردوسی به گوش می رسد که :
چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
و پاسخ یکایک ایرانیان این است:
دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود
رشیدیان خاطر نشان کرد: روی هم رفته در طول زمان صاحبان اندیشه و قلم هر یک با توان خویش شخصیت فردوسی و اثرحماسی ارزشمند او را واکاوی کرده اند ،‌ اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که ما ایمان داشته باشیم که فردوسی بزرگ شیفته ایران و نگاهبان ادب پارسی، از سرایش شاهنامه، پرآوازه ترین و روان ترین اثر حماسی، هدف بزرگی داشته و آن ارتقاء فرهنگ ناب این سرزمین کهن است.
6012/7489خبرنگار:میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.