به گزارش ایرنا، در این میزگرد پژوهشگران و اساتید عرصه زبان فارسی به بررسی ابعاد مختلف نقش جایگاه فردوسی در زبان فارسی می پردازند.
استاد گروه زبان دانشگاه افغانستان در این میزگرد گفت: گستردگی مسائل فرهنگی و زبان فارسی در میان کشورهای فارسی زبان به حدی است که از چشم اندازهای جغرافیایی نمی توان به آن نظاره کرد.
عبدالغفور آرزو با تاکید بر اینکه شاهنامه مانند یک دژ استوار، زبان فارسی را حفظ کرده است افزود: روزی هزاران واژه وارد دستگاه زبان فارسی می شود ولی استخوان بندی این زبان به گونه ایست که همچنان اصالت خود را در مقابل این واژگان حفظ کرده و میراث فرهنگی بزرگ برای ما و آیندگان باقی گذاشته است.
وی با بیان اینکه شاهنامه یکی از اثرهای فرا ملی است، اظهار کرد: شاهنامه در میان آثار فاخر جهان جایگاه ویژه ای دارد و در قیاس با آثار ملی دیگر ملت ها حماسی تر است و نگاهی ادبی به وقایع تاریخی داشته است.
آرزو با بیان اینکه فردوسی به مدد شاهنامه‌ای که سرود زمینه گسترش جغرافیایی زبان فارسی را فراهم کرد گفت: این شاعر بزرگ با پویاتر کردن زبان فارسی مانع از هرز روی و نابودی تدریجی این زبان شد و ارمغانی گران مایه به زبان فارسی اهدا کرد.

***فردوسی اسباب بالندگی زبان فارسی را فراهم کرد
استاد گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این میزگرد گفت: این یک تصور غلط است که بگوییم فردوسی احیاگر زبان فارسی است چرا که زبان فارسی از بین نرفته بود و این شاعر بزرگ 300 سال بعد از حمله اعراب شاهنامه را سروده است، صحیح تر این است که بگوییم فردوسی اسباب بالندگی زبان فارسی را فراهم کرد.
ابولفضل خطیبی با تاکید بر اینکه شاهنامه اثری عظیم و در خور افتخار هر ایرانی است، گفت: زبان فارسی زمینه حلقه اتحاد طوایف و اقوام ایرانی است و به درستی خمیر مایه زبان فارسی را استوار کرد.
وی با بیان اینکه فردوسی به مدد تجربه‌مندی‌های گذشته و کار عظیم خود زبان فارسی را به مرحله تثبیت رسانده است، اظهار کرد: این شاعر حماسه سرا با سرودن شاهنامه توانست زبان فارسی را از نفوذ واژه‌های بیگانه حفظ کند و ساختار و هنجارهای نحوی زبان فارسی را از گزند بی‌هنجاری‌ها نگاه دارد..
خطیبی با اشاره به اینکه شاهنامه نمونه بسیار برجسته ای از فرهنگ غنی خراسان است خاطر نشان کرد: خراسان در طول تاریخ با توجه به موقعیت تاریخی که داشته شاهد رویداد های بزرگی بوده که از بعد فرهنگی اثر شاهنامه تاثیر بی بدیل بر این خطه داشته است.
وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی بالندگی خود را مدیون شاهنامه فردوسی است اظهار کرد: این گونه می شود که نام فردوسی با ماندگاری زبان فارسی گره خورده است.
این میزگرد تا فردا ادامه دارد.
25 اردیبهشت ماه، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نام گرفته است.
7495/6012خبرنگار: حسین عباسی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.