سید عبدالله ارجائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انسان با هر گونه آسیب به طبیعت، بقیه مخلوقات را از حق و حقوق خود محروم ساخته و به عبارتی در حق دیگران خیانت می کند.
وی اظهار کرد: در نگاه اسلامی، طبیعت مخلوق خداوند متعال و نشانه ای از بزرگی اوست و انسان نیز به عنوان خلیفه الهی بر روی زمین و مخلوقی که در مقام جانشین خداوند است نمی تواند بر خلاف او عمل کند لذا باید در حفظ طبیعت تلاش کند و مجری اصلی فرمانهای خدا در حفظ طبیعت باشد.
وی گفت: در مقابل این نگاه، مدل دیگری قرار دارد که معتقد است طبیعت فاقد شعور می باشد و انسان می تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن انجام دهد و هر کس بیشتر بهره برداری کند منفعت زیادتر می برد که نتیجه این نگاه، تخریب گسترده محیط زیست، آسیب به لایه اوزون و گرمتر شدن زمین است.
ارجائی، ماندگاری طولانی مدت زباله های پلاستیکی را در تخریب خاک و محیط زیست موثر دانست و افزود: هر زباله پلاستیکی بسته به نوع آن دست کم 200 تا 500 سال زمان لازم دارد تا تجزیه شود و به طبیعت برگردد.
وی اظهار کرد: ایران در این زمینه رتبه دهم بین کشورهای جهان را دارد که نشانگر سرعت زیاد ما در تخریب محیط زیست است.
وی گفت: برای فرهنگ سازی در توجه به حفظ محیط زیست، اطلاع رسانی و تبیین مفاهیم آن ضروری است که در این میان تشکلهای مردمی و رسانه ها نقش مهم بر عهده دارند.
ارجائی با بیان اینکه تبیین مفاهیم زیست محیطی باید از سنین پایه و مهد کودکها آغاز شود، نقش معلمان، مادران و آموزش و پرورش را نیز در این زمینه مهم و موثر دانست.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.