پژوهشکده علوم و صنایع غذایی روز سه شنبه به نقل از مجری این طرح گزارش داد: دانش فنی تولید مغزی زیتون یا 'پیمنتو' هم اکنون در اختیار چند کشور از جمله اسپانیا، ترکیه و آمریکا است.
دکتر علی رافع افزود: این طرح در جهت بهینه یابی فرمولاسیون و ایجاد سامانه های ژلی ترموالاستیک(گرما کشسان) به منظور استفاده در مغزی زیتون پرشده اجرا شده است.
عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بطور کلی واژه پیمنتو به زبان اسپانیایی به معنی فلفل دلمه ای است و پیمنتو نواری نمونه ای از یک غذای بازسازی شده به شمار می رود.
وی گفت: فناوری اولیه تولید این زیتونهای پر شده نیازمند حذف هسته زیتون و ایجاد یک حفره در داخل زیتون است که این حفره با پیمنتو پر می شود.
دکتر رافع افزود: قطعات ژل باید به صورت بهداشتی در اندازه و شکل مناسب داخل زیتون قرار گیرند و این تکنیک ضایعات زیادی از ژل پیمنتو به همراه دارد اما روشی برای حل این مشکل ابداع شد.
وی گفت: می توان خمیر پیمنتو را به شکل نواری درآورد و در ماشین خودکار هسته زنی زیتون بکار برد. در روش کارخانه ای نواری پهن و طولانی از پیمنتوی بازسازی شده با استفاده از یک حمام محلول کلرید کلسیم تهیه می شود که استحکام کافی برای جلوگیری از صدمات مکانیکی دارد و از تحمل حرارت پاستوریزاسیون طی مراحل تولید و جاگیری در داخل زیتون برخوردار است.
عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: میزان مصرفی این محصول در ایران مشخص نیست. نمونه داخلی تولید شده علاوه بر شباهت کامل به نمونه وارداتی ضمن مطابقت با ذائقه ایرانی از بافت و ویژگیهای حسی مطلوبتری برخوردار است.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی یک سازمان پژوهشی ویژه است که با اتکا به منابع انسانی متخصص به انجام پژوهشهای کاربردی و فناورانه، کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، تربیت پژوهشگر و ارائه مشاوره های تخصصی به مراکز تولیدی، صنعتی، علمی، پژوهشی و سایر سازمانهای مرتبط می پردازد.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مستقر در مشهد به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور به ویژه در منطقه شمال شرق ایران از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به عنوان 'پژوهشکده مستقل ملی' و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فعالیت دارد. این پژوهشکده دارای 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی دوره دکتری است.
1922/1858**خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.