ارتش سوریه پیشروی سریع خود در ریف شرقی حلب در مسابقه با زمان برای ورود به خط نبرد بزرگ در «الرقه» را ادامه می دهد این در حالی است که تلاش های آنکارا محدود به دستیابی به «جایزه رضایت بخش» در مناطق غرب فرات است.به رغم آن که این یعنی ترکیه به شکست استراتژیک بزرگش تن داده است اما در عین حال این مساله منبع خطری به شمار می رود که ترکیه از طریق آن تلاش می کند که اشغالگری خود در بخشی وسیع از خاک سوریه را ریشه دارد کند. تلاش برای «راضی کردن» مدنظر با روند سریعی از طریق خطوط تماس داغ که واضح ترین نشانه های آن تا کنون «نشست آنتالیا» است، در جریان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الاخبار در گزارش به تحولات جدید سوریه پرداخت و نوشت: نبردهای شرق سوریه محکوم به تفاهم های بزرگ است. این واقعیت چه در نتیجه افزایش پیچیدگی های میدانی و در هم تنیده شدن خطوط تماس است و چه دلیلی برای آن شده است چیزی که ثابت است این است که این خطوط با دقت روی کاغذ ترسیم می شود پیش از آن که راه خود را برای اجرای میدانی باز کند. می توان گفت که نبرد مناطق شرقی حلب به مثابه نقطه عطفی بود که جنگ را به مرحله کنونی هدایت کرد.

تصویر در نبردهای منطقه «الباب» واضح تر شده است جایی که برای مدتی طولانی در معرض کش و قوس هایی بود که در نهایت امر منجر به ترسیم خطوط تماس به شکل کنونی اش شده است.به رغم سر و صدای زیاد اخیر درباره منطقه«منبج»(ریف شرقی حلب) به نظر کاملا آشکار شده است که نزاع بر سر منافع، پشت پرده در واقع با چیزی مرتبط است که دورتر است و به طور مشخص با نبرد الرقه در ارتباط است. نشستی که روسای ستاد مشترک روسیه،ایالات متحده آمریکا و ترکیه روز گذشته و بدون اعلام قبلی برگزار کردند چیزی بیش از این نیست که یکی از نشانه های روشن ترسیم خطوط و قرار دادن «منافع روی میز» است. بر اساس اطلاعاتی که در دسترس است این نشست به مثابه اوج گرفتن سلسله تماس های باز بود از طریق خطوط تماس داغ که طی دو هفته اخیر آرام نگرفت و قرار نیست که پیش از تعیین سرنوشت سناریوی نبرد الرقه و هر چیزی که به آن مرتبط است، آرام گیرد. هیچ اطلاعات رسمی درباره نشست بیرون نیامده است و این در حالت های مشابه امری طبیعی است لیکن یک منبع بلند پایه سوری تأکید کرد:«دمشق هیچ گونه نگرانی احساس نمی کند».

این منبع به روزنامه الاخبار گفت که « آسودگی خیال سوریه به دو عامل اساسی بر می گردد:نخستین عامل تحولات میدانی است و دومی اعتماد به هم پیمانان است.» سخنان این منبع همزمان با پیشروی ارتش سوریه به سمت شرق و نزدیک شدنش به مرزهای اداری الرقه در مسابقه با زمان بیان شده است.به رغم آن که «نیروهای دموکراتیک سوریه»به لحاظ جغرافیایی به پایگاه گروه داعش(الرقه) نزدیک تر است لیکن ارزیابی های امور در محاسبه های دمشق تاکید می کند که «ارتش سوریه از نبرد بزرگ(منظور نبرد الرقه) غایب نبود»

به رغم آن که شانس آنکارا برای رزرو کردن جایی برای خودش در نبرد احتمالی الرقه تقریبا هیچ است اما همچنان تلاش می کند که ربع ساعت آخر را مورد بهره برداری قرار دهد تا شاید دستاوردی نصیبش شود.

از سخنان یک «مسئول بلندپایه ترک» که خبرگزاری رویترز بدون ذکر نامش نقل کرد روشن می شود که ایالات متحده آمریکا در نبرد الرقه به نیروهای«قسد» تکیه دارد.  البته انتظار نمی رود که ترکیه به راحتی و با دست خالی از جنگی که از ماه آگوست گذشته به شکل مستقیم وارد آن شد بیرون برود؛ جنگی که باعث شد چندین منطقه جغرافیایی سوریه را به اشغال خود درآورد و در عین نیز به نظر نمی رسد که ترکیه خارج از محاسبه های مسکو و واشنگتن باشد که هر کدام شان اصرار به ادامه ارتباط آنکارا با خود دارند. پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که «جایزه راضی نگه داشتن» که ترکیه از طریق تفاهم ها با طرفین به دست می آورد، چیست؟ در این چارچوب دو عنوان مرتبط به هم بارز می شود اولی«خروج قسد از غرب فرات» و دومی«مناطق امن» است.

 به رغم آن که خطوط تماس ترسیم شده در حال حاضر مانع هر گونه پیشروی جدید «سپر فرات» می شود اما پیشنهاد «مناطق امن» در صورت دستیابی به پوشش مطلوب برای ریشه دواندن اشغالگری مثلث«الباب، جرابلس و اعزاز» کافی است.

چندین مانع  بزرگ در مسیر اجرا شدن طرح مناطق امن در آینده نزدیک وجود دارد لیکن این بدان معنا نیست که نسخه این طرح به طور کامل  پیچیده شده است.و مساله خروج نیروهای قسد از منبج به رغم تاکید منابع آن مبنی بر اینکه «رخ نمی دهد» متفاوت خواهد بود.

این را باید یادآوری کرد که تخلیه منطقه جرابلس توسط قسد با سناریویی قابل تکرار در منبج رخ داد: اصرار بر حفظ منطقه،سپس تحلیه آن با فشار مستقیم آمریکا.اما چیزی که درباره منبج جدید است طرفی است که در صورت تخلیه آن توسط قسد از آن ، کنترلش را به دست می گیرد. در حالی که برخی از منابع تکرار سناریوی ریف غربی منبج درباره خود شهر  را مورد تاکید قرار می دهند برخی اطلاعات غیر رسمی نیز وجود دارد که می گوید احتمال دارد این شهر تبدیل به منطقه بین المللی اعلام نشده ،شود. بر اساس این اطلاعات زمام امور شهر به ظاهر در دست«شورای محلی»که هیچ ارتباطی با «شورای دموکراتیک سوریه» ندارد، تحویل داده می شود این در حالی است که ارتش سوریه و هم پیمانانش بر بخش های وسیعی از ریف جنوبی و غربی سیطره پیدا می کنند. لیکن «شرفان درویش» سخنگوی رسمی شورای نظامی منبج(یکی از تشکیلات قسد) تاکید کرد که این سناریو هرگز مطرح نیست. درویش به روزنامه الاخبار گفت:«مناطقی که آزاد کردیم توسط مردم خودمان اداره می شود و هیچ واقعیتی مغایر با این سخن وجود ندارد.»

همانطور که منابع قسد بارها تکرار کرده اند درویش نیز به نوبه خود اعتماد زیادی به ائتلاف بین المللی دارد و گفت « در طول دو سال از هماهنگی مستمر همه تلاش های ترکیه برای تخریب روابط مان با ائتلاف شکست خورد و شکست خواهد خورد به رغم آن که ترکیه حاضر است که به همه طرف ها امتیاز بدهد تا از طرح دموکراتیکی که نماینده آن هستیم، جلوگیری کند.» در عین حال، این سخنگو گفت که هماهنگی با دولت سوریه «منحصرا از طریق مسکو صورت می گیرد و هیچ توافقی با نظام وجود ندارد.

وی افزود:« اگر زمان راه حل سیاسی در سراسر سوریه فرا برسد، حتما ما بخشی از این راه حل هستیم.»

درویش همچنین تاکید کرد که شورای نظامی منبج به خطوط تماس مورد توافق پایبند است و گفت که «جهت نمای نیروهای ما مبارزه با تروریسم است و خارج از این چارچوب به کسی حمله نمی کنیم، لیکن با قدرت علیه هر کسی که به فکر حمله به ماست، از خود دفاع می کنیم.»همچنین وی اشاره کرد که «فقط شورای ما نیست که به خطوط تماس با نظام پاینبد است بلکه خط تماس مورد توافقی نیز میان سپر فرات و ارتش وجود دارد و به نظر نمی رسد که به یکی به دیگری حمله کند.»

سخنان این سخنگو در حالی بیان می شود که مناطق جدیدی وارد فهرست «خطوط تماس» میان ارتش سوریه و قسد شده است. ریف جنوبی منبج با کنترل شهرک«دخیره» توسط ارتش سوریه که خط تماس جدید میان طرفین به شمار می رود، مهم بود. ارتش سوریه از طریق آن به سمت شهرک «الخفسه» حرکت کرد که این شهرک نیز به مناطقی ملحق شد که ارتش سوریه از داعش آزاد کرد. بازپس گیری مناطق استراتژیک دیگر توسط ارتش سوریه مساله زمان است و نه چیز دیگر از جمله این مناطق فرودگاه نظامی«الجراح»(کشیش) و «دیر حافر» و «مسکنه» هستند. محور این دستاوردهای استراتژیک مدنظر از همه این تحولات، حول شق مسیری است که ارتش سوریه به سمت شهر«الطبقه» در ریف جنوبی الرقه در مجاورت دریاچه«اسد» می رود.

بازپس گیری منطقه مسکنه کندن سریع مجموعه ای از روستاها و شهرک های کوچک است که به مثابه مرزهای اداری میان ریف های حلب و الرقه به شمار می رود(مانند حطین، سموقه و فخیخه).

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.