علی ماکوییان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع هزار و 292 حلقه چاه موجود در منطقه، 850 حلقه غیرمجاز است که تاکنون 600 حلقه آن خشکیده و غیرقابل برداشت شده است.
وی اظهار کرد: از این تعداد چاه 360 حلقه کشاورزی با میزان برداشت یک میلیون و 188 هزار و 155 مترمکعب آب در سال، 56 حلقه صنعتی و 26 حلقه چاه آب آشامیدنی با برداشت سالانه 2 میلیون و 585 هزار و 736 مترمکعب آب است.
وی با اشاره به حوزه مسئولیت منطقه تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: امور آب منطقه ای تربت حیدریه علاوه بر تربت حیدریه، شهرستان های مه ولات، زاوه، خواف و رشتخوار را زیر پوشش دارد و اوضاع این منطقه را رصد می کند.
ماکوییان در خصوص پدیده فرونشست دشتهای منطقه نیز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته فرونشست در مناطقی چون دشت خواف، غرب لاج واقع در ابتدای ورودی شهر خواف، دشت لاج واقع در خواف و نیز منطقه پیزومتر سلطان آباد از توابع بخش رخ مشاهده شده است.
وی با بیان این که تربت حیدریه در منطقه نیمه خشک و خشک واقع شده، گفت: از این رو ریزش های جوی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافت و آبهای زیرزمینی موجود که حاصل ذخیره سالیان متمادی بود، به دلیل سوء مدیریت های قبلی، فقدان اطلاعات کافی در مورد آب های زیرزمینی و با وجودی که اکثر دشت ها از سالیان قبل ممنوعه اعلام شده بود، همچنان واگذاری چاه اعم از کشاورزی، صنعتی و غیره بدون هیچ مطالعه و نظارت دقیق، واگذار و برداشت از آنها صورت گرفت.
وی گفت: نتیجه این عملکردها، به بحران آب تبدیل شده که علاوه بر تخلیه سفره های آب زیرزمینی و فقدان آب جایگزین، خلل و فرج اعماق خاک که قبلا توسط آب پر شده بوده، خالی و باعث نشست زمین به صورت حفره ای و شیاری شده است.
ماکوییان افزود: هر چند اکنون با نظارت دقیق تر و نصب شمارشگر، برداشت آب به کنترل درآمده، ولی علاوه بر کمیت چاه ها که ضروری ترین لازمه حیات هستند، کیفیت آب آن ها تغییر یافته و املاح آن بیشتر شده که این امر باعث از بین بردن حاصلخیزی خاک شده است.
وی گفت: برای جلوگیری از فرونشست بیشتر منطقه در درجه نخست نزولات جوی موثر است و پس از آن باید احیای قنوات و استفاده از قنات به جای چاه و کاهش برداشت آب و تزریق آب توسط سیل بندها را باید در برنامه داشت.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.