به گزارش ایرنا ، در این اجلاس مراسم رسمی الحاق منطقه ثامن به شبکه جهانی جامعه ایمن برگزار و توافقنامه عضویت این منطقه بین این مرکز و شهردار مشهد مبادله شد.
مشاور ارشد انجمن جهانی جامعه دراین اجلاس گفت : منطقه ثامن متعلق به ثامن الحجج(ع) ، پایگاه امنیت و ایمنی و تکیه گاه بی پناهان است و باید به الگوی ایمنی در دنیا تبدیل شود.
رضا محمدی افزود: زیرساخت عظیمی در منطقه ثامن تغییر کرده و پروژه بزرگ ملی نوسازی بافت فرسوده در این منطقه رقم خورده است.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین تغییرات در سطح ایمنی در این منطقه در حال شکل گیری است و این منطقه به واسطه وجود مضجع شریف رضوی افتخار بزرگی برای جوامع اسلام و ایران است .
مشاور ارشد انجمن جهانی جامعه ایمن ادامه داد : بیش از 2 سال است که موضوع عضویت این منطقه به جامعه ایمن مطرح است و این منطقه قلب جهان اسلام است که باید به الگویی در جهان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه شاخص های ایمنی در 30 سال گذشته تغییر کرده و از 12 شاخص به هفت شاخص در انجمن جهانی جامعه ایمن تقلیل یافته است ، افزود : علت این تغییر پویایی موضوع ایمنی است.
محمدی در ادامه از انتخاب تبریز به عنوان مرکز حمایت در بخش دانشگاهی در سال 2016 و مشهد به عنوان مسئول شبکه آسیایی جامعه ایمن در سال 2017 خبر داد و گفت : در شبکه آسیایی باید اقدامات جوامع ایمن پویاتر شود.
وی ادامه داد : همچنین کنفرانس جهانی جامعه ایمن در سال 2019 در تبریز برگزار می شود.
اجرای طرح بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در محدوده ای به وسعت 310 هکتار به چهار قطاع بزرگ تقسیم می شود.
فرایند نوسازی دو قطاع از این بافت به شهرداری مشهد محول شده و بازسازی دو قطاع دیگر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

** منطقه ثامن در حال تبدیل شدن به منطقه ایمن و بدون مانع است
شهردار منطقه ثامن مشهد نیزدر حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: این منطقه در حال تبدیل شدن به منطقه ایمن ، جامع و بدون مانع برای تمامی گروههای سنی است.
محمود عیدی افزود : کمتر مکانی در منطقه ثامن وجود دارد که در آن آسایش و رفاه مردم در نظر گرفته نشده باشد و ساختاری در این منطقه ایجاد شده تا بتواند پذیرای سالانه 25 میلیون زائر باشد.
وی خاطرنشان کرد : شعار جامعه ایمن سلامتی و عدالت در تامین امکانات برای همه است، بنابراین باید گروه‌های مختلف با جنسیت و توانمندی‌‌های مختلف بتواننددر جامعه‌ به راحتی به فعالیت بپردازند.
وی ادامه داد : متاسفانه بیشتر ساختار‌های شهری برای افراد توانمند در یک حدود سنی است و کودکان، زنان و معلولین از تمامی امکانات شهری نمی‌توانند استفاده کنند .
عیدی بیان کرد : شهرداری ثامن اقدامات خود را در راستای شهر ایمن از سال 93 آغاز کرده و پنج کارگروه در این خصوص تشکیل شده است.
شهردار منطقه ثامن افزود : اقدامات انجام شده به نحوی بوده که مجمع جهانی ایمن، شهرداری ثامن را به عنوان منطقه‌ای دارای ساختار بندی و هدف گذاری برای شهر ایمن شده، پذیرفته است.
عیدی با شاره به پیشرفت 45 درصدی پروژه نوسازی بافت فرسوده ثامن ،ادامه داد : در بحث تامین امنیت برای ساکنان و بازسازی مناطق فرسوده اقدامات شایسته‌ای انجام شده و هم اکنون پیاده رو‌های منطقه ثامن در حال مناسب سازی و پارک‌ها در حال اصلاح است.
عیدی ادامه داد : در گذشته بیماری سالک در منطقه ثامن شیوع داشت ولی در حال حاضر این بیماری در این منطقه به صفر رسیده است.
وی افزود : به رغم این اقدامات تا رسیدن به اهداف اصلی در حوزه جامعه ایمن مسیر طولانی وجود دارد .
هشتمین اجلاس آسیایی جامعه ایمن در روزهای 16 تا 18 اسفند جاری در چارچوب سلسله همایش های رویداد مشهد 2017 به میزبانی این کلانشهر در حال برگزاری است.
جامعه جهانی ایمن زیرمجموعه سازمان بهداشت جهانی است که با هدف جلوگیری از حوادث خُرد شهری نظیر کم کردن میزان تصادفها، آلودگی هوا و موارد مشابه فعالیت می کند.
ایمنی مدرسه، ترافیک، محیط کار، سالمندان، مساجد، ایمنی کودکان، بیمارستانها، اماکن عمومی و منازل از جمله برنامه های جامعه ایمن هستند.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان همکاری اسلامی هر سال سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که در سال جاری میلادی در همین قالب کلانشهر مذهبی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.
پنجم بهمن گذشته مراسم آغاز رسمی رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور 250 میهمان خارجی در این شهر برگزار شد.
7505/6012خبرنگار : ندا جواهرفر** منتشرکننده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.