محمد بخشی محبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی اعلام پرشدن بند گلستان نشستهایی با حضور کارشناسان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، شورای حفظ حقوق بیت المال، شهرداری و آستان قدس برای مهار و مدیریت آن برگزار شد.
وی ادامه داد: این بند امسال بین 10 تا 15 میلیون مترمکعب سرریز و مازاد آب دارد. پس از بررسی کارشناسانه مقرر شد آب سرریز در مسیر دشت مشهد در ابتدای وکیل آباد و کال چهل بازه در 3 منطقه مدیریت و مهار شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: از آنجا که این آب از کیفیت بالایی برخوردار است و با کمترین هزینه قابلیت شرب دارد مقرر شد از آمیختن آن با فاضلاب نیز جلوگیری شود.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه حریم بند گلستان در اختیار شهروندان است زباله و فاضلابهایی به این بند وارد می شود، دستور رسیدگی به این امر و ممانعت از آلودگی آن نیز صادر شد.
بخشی محبی ادامه داد: حریم و بستر بند گلستان متعلق به آستان قدس رضوی است لذا این نهاد باید با شرکت آب منطقه ای هرچه زودتر تعیین حریم این بند را نهایی کنند.
بند تاریخی گلستان که در مالکیت آستان قدس رضوی قرار دارد مربوط به دوره گورکانیان بوده و دارای قدمت ٤٠٠ ساله است. ظرفیت این بند واقع در هشت کیلومتری غرب مشهد 20 میلیون مترمکعب است.
کال یا مسیل چهل‌ بازه نیز که بستر رودخانه کشف ‌رود است آب سرریز بند گلستان را به آن سوی دشت مشهد منتقل می‌کند و طولانی‌ترین کال در محدوده این شهر است. مسیل چهل‌بازه از سد گلستان آغاز و در شمال بلوار وکیل‌آباد پس از عبور از ولوار فارغ‌التحصیلان در محل تقاطع بلوار دانشجو، به دو شاخه اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. شاخه اصلی آن از مسیر بلوار ادیب نیشابوری و پس از تقاطع با بلوار امامیه و گذر از شهرک رازی، جاده آسیایی را قطع می‌کند و به میدان معراج وارد می‌شود. پس از آن از مسیر خیابان 50‌ متری عبور کرده و در نهایت در کشف ‌رود تخلیه می‌شود.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.