معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در این مراسم گفت: خواجه ‌نصیرالدین ‌طوسی گامهای موثری در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی برداشته است.
حجت‌ الاسلام علی‌ اکبر نوایی افزود: خواجه یک شخصیت عظیم تاریخی است که در عرصه‌های مختلفی نقش‌ آفرینی کرده است.
وی ادامه داد: خواجه‌ نصیرالدین ‌طوسی گامهای بزرگی برای رشد تمدن نوین اسلامی برداشت و این شخصیت برجسته اقدامات تاثیرگذار بسیاری را در حوزه‌های مختلف علوم، هندسهی و نیز فقه شیعی انجام داد.
معاون حوزه علمیه خراسان گفت: میراث فرهنگی بر‌جا مانده از چنین شخصیتهای بزرگی آنقدر عظیم است که جا دارد با‌ تمام توان در این عرصه تلاش کرد و بی‌شک رشد علمی همیشه پایدار بوده و در حال پیشرفت است.
قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: خواجه ‌نصیرالدین ‌طوسی از مشاهیر بزرگ است و در تمامی زمینه‌های علمی، فقهی، دینی و اسلامی شخصیتی برجسته دارد.
جعفر رئیسان‌ زاده افزود: خواجه از نخبگان مشهد و دانشمندان بزرگ شیعه بود که به دلیل شرایط تاریخ و کوتاهیهای صورت گرفته شخصیتش مغفول مانده است.
وی ادامه داد : پنجم اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه‌ نصیرالدین ‌طوسی 'روز مهندس' نامگذاری شده لذا سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد اقدام به برگزاری این بزرگداشت کرد.
ابوجعفر محمدبن محمدبن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین زاده متولد پنجم اسفند 579 در توس و درگذشتهٔ 11 تیر 653 در بغداد شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی سده هفتم است. کنیه‌اش ابوجعفر بوده و به القابی همچون نصیرالدین، محقق طوسی، استاد البشر و خواجه شهرت دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.