علیرضا رشیدیان دوشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود : عملکرد ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، راه آهن و فرودگاه های استان قابل قدردانی است و به مفهوم واقعی تلاش خود را انجام دادند.
وی تصریح کرد: مشکلی که در فرودگاه مشهد روی داد به دلیل عمکلرد نامناسب شرکت های هواپیمایی و نیز ضعف و کمبود برخی تجهیزات فرودگاهی که در کل کشور هم وجود دارد، بود که موجب بروز مشکل در خدمت رسانی به مسافران شد.
وی اظهار کرد :همه بخش های مربوطه تلاش خود را برای باز نگه داشتن سیستم های حمل و نقلی مشهد و استان انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: برخی تمایزی بین اداره کل فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی قایل نیستند چنانکه وقتی یک شرکت مسافران را سوار کرده و ساعت ها در نوبت یخ زدایی می ماند نشان می دهد که به وظایف ود عمل نکرده ولی مردم هم مدیریت ترمینال را می شناسند.
وی افزود : این در حالی است که مدیریت ترمینال وظایف گاراژ داری را انجام می دهد اما باید بدانیم در هر صورت حق با مردم است و باید این شرکت ها هواپیمایی نیز پای کارآمده و حتی اگر لازم باشد برخورد قضایی هم انجام شود.
وی ادامه داد : فرودگاه تلاش های خوبی انجام داد وتاکید در خدمات دهی فرودگاه هم بر حفظ ایمنی مردم و پروازها بوده و بر این مبنا هم عمل شده است.
رشیدیان اضافه کرد : در سایر بخش ها هم حضور دلسوزانه و در صحنه همه دستگاه های خدمات رسان از شهرداری مشهد تا راهداری و حمل و نقل جاده ای ، ارتش و سپاه جای قدردانی دارد.
وی افزود : در عین حال باید عملکردها ارتقا و بهبود یابد و در این راستا دستگاه ها گزارش عملکردی خود را در کنار نقاط قوت و ضعف در سه روز آینده ارائه دهند و چک لیست های عملیاتی برای بحران های سه گانه سیل ، زلزله و کولاک و یخ بندان هم از سوی دستگاه ها تهیه و ارائه شود.
وی گفت : در بحث سدها و بندهای خاکی هم شرکت آب منطقه ای استان با همکاری جهاد کشاورزی وضعیت بندهای خسارت دیده را بررسی کرده و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را سریعتر انجام دهند.
ی افزود : برای شرایط مشابه بحران اخیر باید گروه های علمی و فنی برای مدیریت تخصصی در ستاد مرکزی مدیریت بحران فعال بوده به گونه ای که پشتیبانی عملی و فنی را انجام داده و ستادهای حاضر در صحنه هم بتوانند در سایه این پشتیبانی ها، عملکرد مطلوب تری از خود ارائه دهند.
وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای زمان های بحران افزود : به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز در شرایط اضطراری باید تشکیل بانک اطلاعات امکانات و تجهیزات مورد نیاز در استان نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت :با توجه به پیش بینی های هواشناسی برای احتمال بارش ها در سطح استان در نوروز امسال باید امکانات امدادی لازم برای هر گونه بحران احتمالی در این شرایط در حوزه های مختلف انجام شود تا موضوع به درستی و به موقع مدیریت شود.
وی ادامه داد : ستاد مدیریت بحران برای ایام نوروز از 25 اسفندماه تا 15 فرودین 96 فعال است و دستگاه ها پیش بینی های لازم را برای آمادگی های نوروزی باید انجام داده و گزارش آن را تا 20 اسفندماه به استانداری ارائه دهند.
رشیدیان با بیان اینکه روابط عمومی ها به عنوان بازوی ستاد بحران با رسانه ها هستند ، بر ضرورت ارتباط موثر و نزدیک آنها با هم بویژه درایام بحران برای اطلاع رسانی های سریع و صحیح به مردم تاکید کرد.
وی با اشاره به اهمیتا آموزش مردم در مدیریت بحران گفت : با وجود تلاش دستگاه ها و بخش های مختلف در بحث مدیریت بحران اگر مردم آموزش نبینند این زنجیره کامل نمی شود.
استاندار افزود: مردم باید بیاموزند و بدانند که در شرایط بحران به هشدارهای دستگاه های انتظامی و امدادی توجه کنند و سازمان های مربوطه هم در سریعترین زمان خدمات مناسب را ارائه دهند تا مردم آسیب نبینند.
وی ادامه داد : باید طرح های مدیریت بحران در خود ستاد و دستگاه ها پیش بینی شود و اشکال سیستم های ارتباطی مرتفع شده و دفترچه های تماس های اضطراری استان هم تهیه و در اختیار همه بخش ها قرار گیرد.
استاندار با اشاره به اینکه از بودجه سال قبل بخشی از نیازهای ستاد مدیریت بحران را می توان تامین کرد ، گفت : این رقم قابل توجه نیست و باید برای تامین بودجه این حوزه پیگیری های لازم از ستاد مدیریت بحران کشور انجام شود.
وی فراهم شدن زمینه استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به آسیب دیدگان روستایی را نیز ضروری خواند.
وی در ادامه بر کنترل شدید مراکز عرضه مواد اولیه ساخت مواد محترقه برای چهارشنبه آخر سال و پیشگیری از بروز و کاهش آمار حوادث تاکید کرد.
استاندار همچنین بر آماده باش مدیران و دستگاه های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای ایام نوروز و تعیین جانشین و ضرورت برقراری کشیک های ویژه تعطیلات نوروزی برای کلیه دستگاه های خدماتی تاکید کرد.
وی اظهار کرد : کلیه دستگاه های بحران مدارو کارگروه های تخصصی 14 گانه آن باید بر اساس پیش بینی های بارش ها در این ایام از هم اکنون اخطارها و هشدارهای لازم و نیز اطلاع رسانی های ضروری را انجام دهند .
وی لایروبی و بازسازی مسیل ها ، شناسایی نقاط آسیب پذیری با اولویت اماکن مسکونی و غیره در جریان بارش ها را و اقدام و برنامه ریزی دستگاههای مربوطه برای برای پخش سیلاب را ضروری خواند.
در پی بارش شدید برف در مشهد جمعه 29 بهمن ماه سال جاری تا ساعت 20 تمام پروازهای فرودگاه مشهد انجام شد ولی با تشدید بارش برف پروازها تا ساعت 9 صبح شنبه 30 بهمن متوقف و پاکسازی باند انجام شد.
در پی تاخیر چند پرواز در فرودگاه مشهد کمیته ای ویژه برای مدیریت تاخیر پروازها در همه فرودگاههای استان خراسان رضوی تشکیل شد.

1906/ 6012خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.