به گزارش ایرنا، محمدرضا محمدزاده روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی یک روزه مدیران شرکتهای سهامی – زراعی کشور در مشهد افزود: اراضی کشاورزان روز به روز کوچکتر شده و تعداد خرده مالک ها افزایش می یابد به طوری که بسیاری از کشاورزان کشور کمتر از 2 هکتار زمین دارند.
وی اظهار کرد: سرانه زمین زراعی برای هر ایرانی در سال 1352 پنج هزار مترمربع بود که این رقم اکنون به کمتر از 2 هزار مترمربع رسیده و پیش بینی می شود این رقم طی سالهای آینده به یکهزار متر مربع برسد.
وی گفت: تنها راه عبور از معضلات بخش کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی، ساماندهی بهره برداران بخش کشاورزی در قالب تشکلهای بهره برداری، انسجام بخش کشاورزی و توسعه شرکتهای سهامی – زراعی است.
محمدزاده افزود: اگر بخواهیم به توسعه فعالیتهای زیربنایی آب و خاک، توسعه فعالیتهای مکانیزاسیون، افزایش کارایی و راندمان آبیاری و اجرای الگوی کشت دست یابیم، راهی جز تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ترکیبی از مجموعه فعالیتهای باغی، زراعی و دامی در قالب تشکلها و تعاونی ها نداریم.
وی اظهار کرد: ایجاد نظام های بهره برداری و یکپارچه سازی کشت، توسعه فعالیتهای زیربنایی، افزایش کارایی و راندمان آب، تولید محصول سالم، اجرای طرحهای الگویی و خودکفایی محصولات کشاورزی ضروری است.
وی گفت: باید عزم و اراده ملی برای ساماندهی نظام های بهره برداری در کشور شکل گیرد که این امر برنامه ریزی در شورای برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی را می طلبد.
هم اکنون 30 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.