به گزارش ایرنا دادور سهرابی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان افزود: روند احداث این مقدار باغ با استفاده از سامانه های آبیاری تحت فشار و در 2 مرحله در پایاب سد مخزنی آزاد در دست مطالعه و احداث است.
وی اضافه کرد: مرحله نخست این طرح به مساحت 2 هزار هکتار در روستاهای تیژتیژ، شویشه، خانقاه حسن جاده و پیچون در مرحله آبرسانی و چاله کنی قرار دارد.
وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این مرحله که بیش از 260 میلیارد ریال است تامین شده و می تواند برای 650 نفر به صورت مستقیم و برای یک هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.
به گفته وی کاشت نهال این 2 هزار هکتار در سال 96 انجام می شود و در صورت به ثمر رسیدن این سطح از باغات می تواند سالانه بیش از 14 هزار تُن محصول باغی تولید شود.
وی اضافه کرد: برای احداث این مقدار باغ از انواع نهال های شناسنامه دار و مرغوب از جمله هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس و سیب که با شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارند، استفاده می شود.
سهرابی در خصوص مرحله دوم این طرح نیز گفت: فاز دوم این طرح نیز به مساحت سه هزار هکتار در دست مطالعه و بررسی بوده و امسال استخرهای ذخیره آب و آبرسانی آن انجام می شود.
وی افزود: احداث این سه هزار هکتار باغ جدید نیز می تواند برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و 2 هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج گفت: 2 طرح احداث باغات جدید با تامین آب از رودخانه و سد قشلاق نیز در مجموع با 190 هکتار مساحت و پیشرفت فیزیکی 50 تا 95 درصد در روستاهای آسی در و کیلک در حال احداث است.
سهرابی اضافه کرد: از مجموع 35 هزار هکتار باغات استان کردستان، 13 هزار هکتار آن در سنندج قرار دارد و سالانه بیش از 90 هزار تُن انواع محصولات باغی در این شهرستان تولید می شود.

**سنندج پایلوت طرح کشاورزی 'ایکاردا' در کردستان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج گفت: این طرح با عنوان طرح ' افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران' با سازمان های بین المللی ایکاردا (ICARDA) و سیمیت (CIMMYT) در افقی پنج ساله پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.
سهرابی افزود: سنندج برای اجرای این طرح و کاشت گندم دیم ویژه مناطق سردسیر انتخاب شده است.
وی اضافه کرد: برای این منظور 12 هکتار از مزارع این شهرستان در روستای جبرئیله انتخاب شده و 21 رقم گندم سازگار به خشکی و سرما در آن کشت شده است.
وی اظهار کرد: همزمان با سنندج، مزارع کامیاران نیز به عنوان پایلوت این طرح ویژه مناطق نیمه سردسیر انتخاب شده است.
به گفته سهرابی بعدا از این پنج سال نتایج دریافتی از اجرای این طرح منجر به شناسایی بذر ارقام گندم دیم سازگار به سرما و خشکسالی با تولید بیشتر و کیفیت مطلوب تر می شود.
وزارت جهاد کشاورزی در افقی پنج ساله با استفاده از توان کارشناسان و کشاورزان داخلی و همکاری سازمان های بین المللی به دنبال افزایش 25 درصدی تولید گندم و افزایش پایداری امنیت غذایی کشور به بهره مندی از طرح 'ایکاردا' است.

**کاشت نخود با پایه بلند و برداشت مکانیزه آن از برنامه های جهاد کشاورزی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج گفت: یکی از اهداف برنامه های طرح کشاورزی 'ایکاردا' تناوب کشت در مزارع بوده و برای این منظور کشت نخود می تواند بسیار مفید باشد.
سهرابی افزود: هم اکنون سالانه در بیش از 150 هزار هکتار از اراضی کردستان نخود کشت می شود که سهم شهرستان سنندج تنها هفت هزار هکتار است.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم تمایل کشاورزان کردستان به عدم کشت این محصول، برداشت کارگری و هزینه های بالای آن است.
وی اظهار کرد: در طرح کشاورزی 'ایکاردا' ارقام با پایه های بلند مورد توجه قرار دارد که بتوان با استفاده از دشتگاه های دروگر و کمباین برداشت محصول صورت گیرد.
به گفته وی بهره وری بیشتر و باقی ماندن ریشه های گیاه در خاک که حاوی مواد غنی کننده بوده از اهداف دیگر کشت نخود پایه بلند است.
وی ابراز امیدواری کرد با شناسایی این ارقام، کشت نخود در استان تا میزان 2 برابر افزایش پیدا کند و به 300 هزار هکتار در سال برسد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج گفت: کشت نخود به سه صورت پاییزه، انتظار و بهاره انجام می شود و میزان رطوبت و مبارزه با علف های هرز در کشت پاییزه آن بیشتر است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود که سهم شهرستان سنندج از این مقدار 70 هزار هکتار زمین زراعی و باغی است.
سطح زیر کشت گندم آبی و دیم سنندج 31 هزار هکتار بوده و سالانه بیش از 40 هزار تن گندم در این شهرستان برداشت می شود.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.