دکتر وحید سینایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این همایش با شرکت استادان و سیاست پژوهان روز دهم اسفند جاری موضوعهای سیاسی، حقوقی، مدیریتی، اقتصادی، آسیبها و مشکلات پیش روی دولت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را واکاوی می کند.
وی ادامه داد: همایش بگونه‌ای طراحی شده است که بیشتر فعالان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی می‏توانند از زاویه رشته خود با محور قرار دادن موضوع دولت در آن شرکت کنند.
دانشیار دانشگاه فردوسی محورهای همایش را 'مباحث نظری و اندیشه، مباحث اجرایی و کاربردی، مباحث ملی، مباحث منطقه ای و بین المللی، مباحث جامعه شناسی، مباحث اقتصادی و مباحث تاریخی' برشمرد.
وی گفت: در چارچوب برنامه های این همایش مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری نیز نشستی تخصصی با عنوان 'دولت و کیفیت سیاستگذاری عمومی در ایران' برگزار می کند.
دکتر سینایی همچنین اظهار کرد: دولت را در ایران می توان از دوران باستان تا دوره میانه و از آن جا تا دوران جدید و معاصر مورد بررسی و تحقیق قرار داد.
وی افزود: در ایران بر خلاف بسیاری از جوامع غیراروپایی به دلیل پیشینه تمدنی، تاریخ و سنت دیرپایی در دولت سازی و دولتداری وجود دارد.
او ادامه داد: این در حالی است که ساخت دولت در مناطق توسعه ‌نیافته غیراروپایی و خاورمیانه به دلیل سرشت متفاوت ساختهای اجتماعی با تأخیر بسیار صورت گرفته و در واقع دولت مدرن در آن سرزمینها بیشتر در قرن بیستم و تحت تأثیر تحولات ناشی از دو جنگ جهانی اول و دوم ایجاد شد.
وی گفت: در اروپا دولت به عنوان یک اجتماع انسانی که انحصار کاربرد مشروع زور را در سرزمین‌ معینی برای تنظیم رفتار و نظم اجتماعی در اختیار دارد در قرون وسطای متأخر و در سپیده‌ دم ظهور نظام نوین، به‌ تدریج پدیدار شد.
1922/1858**خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.