دیدگاه های انسان دوستانه این زن، و سیاست هایش در قبال بحران مهاجرت پناهندگان خاورمیانه به رغم حملات تروریستی متعدد توسط تروریست در کشورش باعث شده تا وی از احترام ویژه ای در بسیاری از پایتخت های لیبرال در جهان به ویژه خاورمیانه به دست آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه المانیتور در گزارشی نوشت: در مقابل افت سیاست های ناسیونالیستی محافظه کارانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان توسط رسانه ها به عنوان رهبر جدید جهان آزاد توصیف شده است. دیدگاه های باز و انسان دوستانه او و سیاست هایش در قبال بحران مهاجرت پناهندگان خاورمیانه در آلمان به رغم حملات تروریستی متعدد توسط تروریست ها در کشورش باعث شده تا وی از احترام ویژه ای در بسیاری از پایتخت های لیبرال در جهان به ویژه خاورمیانه به دست آورد.

سیستم بین المللی به نظر می رسد امروزه میان رژیم های ملی و دولت هایی که به چند فرهنگی متوسل شده اند، تقسیم می شود و در این میان، مرکل به یک بازیگر مهم در جهان پر از شکاف تبدیل شده است.

یک مقام ارشد آلمانی در شهر «برلین» به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت با وجود آن که آلمان امسال شاهد برگزاری انتخابات سراسری خواهد بود، مرکل به استراتژی لیبرال و محافظه کارانه خود پایبند خواهد ماند. او گفت: «مهم تر از همه این است که صدراعظم مدافع تمامیت اتحادیه اروپا است. او معتقد است که صلح جهانی به این موضوع بستگی دارد. او همچنین به حفاظت از اتحادیه اروپا در برابر سیاست های ملی گرایانه جدایی طلبانه روسیه، احزاب دست راستی اروپا و آمریکا و به خصوص در هلند و فرانسه اعتقاد دارد.»

نزدیک مقام ارشد به صدراعظم آلمان، اولویت های استراتژیک مرکل را یکپارچگی اتحادیه اروپا، از جمله چانه زنی سخت با انگلیس در خصوص برگزیت عنوان کرده است. اولویت دوم وی، اعمال سیاست درست مهاجرت در اروپا است. سپس مسئله تجارت آزاد جهانی مطرح می شود. صدراعظم آلمان محتاطانه به تلاش های «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای تضعیف اتحادیه اروپا و ناتو می نگرد. او همچنین مبارزه با تروریسم در هماهنگی با آمریکا و کشورهای عرب را در اولویت قرار داده است. مرکل معتقد است که توافق هسته ای ایران باید حفظ شود، و به راه حل دو کشور برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین اعتقاد دارد.

یک منبع آلمانی توضیح داد که مرکل آرزو دارد این سیاست ها را در چارچوب گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین، همراه با آلمان) که برای مذاکرات هسته ای با ایران تاسیس شد، اجرایی کند. مرکل معتقد است چنین چارچوبی می تواند به ویژه در حل مسئله اسرائیل و فلسطین مفید واقع شود.

در این زمینه مقام ارشد آلمان موقعیت مرکل را مشخص کرد. او گفت بالاتر از همه، رابطه ویژه آلمان با رژیم اسرائیل است. فروش زیردریایی استراتژیک به اسرائیل یک جزء کلیدی از این سیاست است.

جایگاه دوم مربوط به مشکلات تروریسم در آلمان است، که مبارزه با داعش و القاعده را به ویژه مهم می سازد. آلمان برای مبارزه با قاچاق  توسط عناصر داعش در دریای مدیترانه در طول سال 2017، 650 سرباز در اختیار ناتو قرار داده است. دولت آلمان یک بازیگر مهم در توسعه سیاست های امنیتی اتحادیه اروپا است. در این زمینه آلمان حفظ روابط خوب با کشورهای عربی و عمدتا عربستان سعودی، مصر و اردن را جزو اهداف خود قرار داده است.

با توجه به مباحث تروریسم، مهاجرت و نقش رهبری آلمان در اتحادیه اروپا، دولت مرکل اهمیت زیادی در برقراری ثبات در خاورمیانه ایفا می کند. در این زمینه، آلمان دارای منافع قوی در راه حل دو دولت بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد. هم مرکل و هم وزرای او در بسیاری از موارد چنین دیدگاهی را ابراز کرده اند.

در نهایت مرکل با وجود داشتن رابطه خاص با رژیم اسرائیل، از سیاست های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در خصوص شهرک سازی ها در کرانه باختری بسیار انتقاد می کند. او سال گذشته در چندین مناسبت از جمله در تاریخ 19 آوریل سال 2016 و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شهرک سازی ها انتقاد کرد.

این مقام ارشد آلمانی گفت که مرکل و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در مورد این اولویت ها با ترامپ و دولت او صحبت خواهد کرد. مرکل، موضع ترامپ را در مورد اتحادیه اروپا و سیاست های مهاجرتی اش ضروری می بیند؛ در عین حال او در نظر دارد برای مصالحه با دولت آمریکا در برخی زمینه ها مذاکره کند. همزمان توافق هسته ای ایران با توجه به پتانسیل تجاری گسترده آلمان با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

او همچنین گفت که مرکل در تلاش است تا چارچوب 1+5 را برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای ایران احیا کند و آن را به مسئله اسرائیل و فلسطین نیز توسعه دهد. با توجه به تغییر سیاست های خاورمیانه - آمریکا و احتمال برقراری مجدد روابط حسنه میان روسیه و آمریکا، مرکل به خوبی ممکن است به عنوان یک بازیگر مهم در ایجاد موقعیت های جدید بین المللی و مصالحه ها در مسائل خاورمیانه نقش ایفا کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه رژیم اسرائیل در مورد این جایگاه های آلمان گفت که کابینه نتانیاهو به حفظ روابط ویژه با آلمان اعتقاد دارد.

با توجه به تغییرات اخیر در سیستم بین المللی، اسرائیل از نقش آتی برلین در خاورمیانه متعجب خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.