مسعود پسندیده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه پارسی در شمار بناهای تاریخی ثبت شده نیست اما از ابنیه ارزشمند تاریخی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: مالکان بناهای تاریخی به دلیل عدم حمایت لازم توسط مراجع ذیربط، رغبتی به ثبت املاک دارای ارزش تاریخی ندارند و برخی از مالکان نیز که اقدام به ثبت بنای تاریخی خود می کنند، بعد از گذشت مدتی به دلیل عدم حمایت، ملک خود را از فهرست بناهای تاریخی خارج می کنند که 'خانه قدیمی الداغی ها' از این موارد است.
وی گفت: نمی توان انگشت اتهام را به سوی مالکان نشانه گرفت زیرا مقصر اصلی مراجعی است که نتوانسته اند با ارائه بسته های حمایتی به مالکان، این وضعیت را مدیریت کنند.
وی افزود: دولت هیچگونه مصوبه و حمایتی از این بناها ندارد تا بتواند مالکین را به ثبت بناهای تاریخی خود راغب کند.
عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی سبزوار اظهار کرد: با توجه به اینکه سبزوار بناهای تاریخی بسیار با کاربری های متفاوت دارد باید برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود.
پسندیده افزود: مالک 'خانه پارسی' تمایل به فروش آن دارد لذا فرماندار سبزوار با مدیریت این مسئله باید شرایط خرید تعدادی از این املاک تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها را فراهم کند.
مدیر گروه دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خانه پارسی قربانی مدیریت ضعیف مسئولین می شود زیرا علت تخریب آن در مرحله اول طرح نادرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان خراسان رضوی است.
مجتبی کاویان افزود: محدوده 'گذر گل افشانی' شهر سبزوار در این طرح تجاری محسوب شده و این امر مالکان خانه های قدیمی را وا می دارد که دست به تخریب بافت قدیمی زده و ساختمان های تجاری ایجاد کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خانه پارسی و چند ملک قدیمی دیگر که دارای ارزش تاریخی هستند در این گذر قرار دارند، تاکید اداره کل مسکن و شهرسازی برای اجرای دقیق چنین مصوبه ای نادرست است.
وی گفت: کارشناسی ضعیف کارشناسان این اداره کل که به جز یک خانه قدیمی باقی بناهای واقع در این طرح را فرسوده اعلام کرده است نیز از دلایل دیگر تخریب این بناهاست در حالی که بناهای مزبور دارای ارزش و قدمت تاریخی هستند.
کاویان افزود: شهرداری سبزوار نیز با تجاری کردن این محدوده مالکان را به این فکر واداشته تا با تخریب ملک خود از سود تجاری شدن آن استفاده کنند که خانه قدیمی پارسی اولین قربانی است.
معاون فنی، عمرانی فرمانداری سبزوار نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با بازدید از خانه پارسی، مقرر شد نشستی در این زمینه برگزار شود.
حسین شاد افزود: در این نشست ارزش تاریخی این خانه و خانه های مشابه بررسی و برای حفظ آنها تصمیم گیری لازم انجام می شود.
8145/7500/ 6053 خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.