فرمانداران شهرستانهای کلات، سرخس و درگز افزودند:هم اکنون بخش قابل توجهی از مناطق روستایی و حتی شهرهای جدید این شهرستانها قادر به دریافت مناسب شبکه های تلویزیونی نیستند و به دلیل واقع شدن برخی روستاهای مرزی در مناطق کوهستانی مردم این مناطق ازدریافت امواج سیما محرومند.
فرماندار کلات دراین زمینه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ضعیف بودن امواج صدا و سیما دربیشتر مناطق شهرستان باعث شده است که مردم برای استفاده از برنامه های تلویزیونی، به استفاده از تجهیزات دریافت امواج ماهواره روی آوردند.
سید علی اصغر موسوی تبارافزود:امروز کشورها نه تنها حوزه سرزمینی خود را پوشش رسانه ای می دهند بلکه سایر کشورها را نیز زیر پوشش قرار می دهند اما دراین منطقه برای انتشار امواج رسانه ملی مشکل وجود دارد.
وی گفت: شهرستان کلات در زمینه پوشش شبکه های تلفن همراه نیزبا این مشکل مواجه است لذا به صورت فوری نیازمند نصب تجهیزات مخابراتی است تا علاوه بر رضایتمندی مردم، گردشگران نیز از آن بهره مند شوند.
او اضافه کرد: کلات، تنها شهرستان استان خراسن رضوی است که از خدمات نسل چهارم تلفن همراه (4G ) برخوردار نیست . در داخل شهر کلات نادری نیز پوشش اینترنتی بسیار ضعیف است و سایر نقاط شهرستان نیز در این رابطه وضع بدتری دارند.
موسوی تبار افزود:شبکه رادیوی سراسری در اغلب مناطق شهرستان دریافت می شود اما شبکه های سیما به جز در شهر کلات نادری که مرکزشهرستان است، دردیگر نقاط بویژه مناطق کوهستانی به خوبی دریافت نمی شود.
فرماندارکلات تصریح کرد: برای رفع نواقص موجود خواستار نصب آنتن پوشش دهنده تلویزیونی و مخابراتی بر روی کوه اشلایر هستیم، هرچند نصب تجهیزات برروی این کوه بویژه برق رسانی به آن 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اما در صورت اقدام به نصب این آنتن پوشش امواج تا شهرستان سرخس امتداد خواهد داشت.
فرماندار سرخس نیز گفت: در دهستان پل خاتون بخش مرزداران که متشکل از15 روستای مرزی است فقط شبکه تلویزیون آن هم با کیفیت بسیارپائین دریافت می شود.
حسین سنجرانی افزود:در دهستان گل بی بی که هم مرز با شهرستان کلات است دریافت امواج مناسب نیست و در مجموع 90 درصد مناطق کوهستانی شهرستان دریافت قابل قبولی از رسانه ملی ندارند و حتی امواج رادیو سراسری نیزبه صورت ضعیف دریافت می شود.
فرماندار درگز نیز گفت:متاسفانه پوشش شبکه های صدا و سیما به صورت مناسبی انجام نشده است در نتیجه با صدا و سیمای خراسان رضوی مکاتبات فراوانی انجام داده ایم و امیدواریم در این زمینه از سوی متولیان امراقدامات مناسب صورت بگیرد.
مرتضی حمیدی افزود:در برخی مناطق مانند منطقه مرزی لطف آباد، دکل تقویتی نیزنصب شده است اما باز هم دریافت امواج آنالوگ با مشکل روبروست و در مناطق کوهستانی دیگرشهرستان نیزوضعیت به همین شکل است .
معاونت فنی صدا و سیمای خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت:هم اکنون 99 درصد جمعیت استان چهار شبکه یک ، دو ،سه و استانی را به صورت آنالوگ دریافت می کنند وسیستم دیجیتال نیزدریافت با کیفیت 20 شبکه تلویزیونی سیما را برای هم استانی ها میسر کرده است.
احمد رضا صدوقی افزود: با توجه به اینکه امروز همه به دنبال دریافت برنامه ها به صورت دیجیتال هستند درحال حاضر پیگیر توسعه شبکه دیجیتالی هستیم و تمرکز معاونت فنی سازمان صدا و سیما نیز بر توسعه این سیستم درنقاط پرجمعیت استان است .
وی اضافه کرد :با توجه به گران بودن راه اندازی شبکه های دیجیتال با فرمانداران و مسئولان محلی نامه نگاری شده است تا ضمن قرار دادن توسعه شبکه های رسانه ملی در اولویتهای عمرانی خود در تامین مالی این پروژه ها ما را یاری کنند و در صورت تامین 30 یا 50 درصدی هزینه طرحها ، بقیه هزینه را ما تامین می کنیم.
او گفت:94 درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه دیجیتال است که شش درصد باقیمانده شامل 200 روستا می شود که در مناطق شمالی استان به دلیل کوهستانی بودن کار زیر پوشش گرفتن آنها سخت و پرهزینه است و معتقدیم توسعه پوشش شبکه دیجیتال اولویت نخست مسئولان محلی نیست و توسعه این بخش با هزینه های بالای آن به تنهایی از عهده صدا سیما خارج است.
صدوقی خاطر نشان کرد:با وجود همه اینها امسال تاکنون 120 میلیارد ریال برای توسعه شبکه های صدا و سیما و راه اندازی ایستگاههای فرستنده دیجیتال هزینه شده است که بیشتر آن از اعتبارات ملی بوده است .
معاون فنی صدا و سیمای خراسان رضوی گفت :تا پایان سال جاری تمامی شهرهای استان شامل همه مراکز شهرستانها ، مراکز بخش (از جمله لاین در شهرستان کلات ) و سایر شهرها که از استانداری به ما اعلام شده است، تحت پوشش 100 درصدی سیستم دیجیتال قرار می گیرند و چندین روستا در هر شهرستان نیز به مخاطبین برنامه های شبکه های رادیو و تلویزیون دیجیتال اضافه می شود.
وی تاکید کرد:هم اکنون طرح سنکرون یا یکسان سازی شبکه های رادیویی AM ، در خراسان رضوی تکمیل شده است وجاده های نیشابور-مشهد و باجگیران به سمت مشهد نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند .
صدوقی ادامه داد: طرح جامع پوشش 10 شبکه رادیویی FM شامل شبکه های جوان ، سراسری، ورزش ، اقتصاد، فرهنگ، آوا، پیام ، سلامت ، قرآن و استانی در خراسان رضوی در حال انجام است که این طرح در شهرستانهای مشهد و نیشابور به پایان رسیده است ودر شهرستانهای گناباد و سبزوار در حال تکمیل است..
وی با تاکید بر اینکه دریافت شبکه های دیجیتال نیز نیاز به آنتن و تجهیزات گیرنده مناسب دارد گفت:متاسفانه هنوز در این زمینه اطلاع رسانی خوبی نشده است و مردم مشهد باید آنتن گیرنده های دیجیتال خود را به سمت دو ایستگاه جنوبی و شمالی شهر واقع در کوههای سیدی و یا در جهت کوههای کلات تنظیم نمایند و در صورت مشاهده نقص در دریافت هر یک از امواج دیجیتال و آنالوگ، مراتب را به واحد تعمیرات این سازمان اطلاع دهند.
3221/ 6012خبرنگار:ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.