به گزارش ایرنا، محمدصادق پورمهدی روز یکشنبه در همایش یک روزه احیای دریاچه ارومیه در شهرستان بناب گفت: اجرای موفق طرح های احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان باعث تغییر الگوی کشت، کاهش مصرف آب و افزایش سطح آب های زیر زمینی شده و باید به عنوان الگو در سایر شهرهای استان نیز اجرا شود.
وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی بناب گفت: اجرای این طرح باعث برنامه ریزی دقیق، استفاده از ظرفیت های آب و خاک منطقه و تخصیص مناسب منابع آبی می شود.
پورمهدی بر استفاده از ظرفیت بانوان و روستاییان در اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه تأکید و خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه بین معاونت عمرانی استانداری و اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی باید هر فرد روستایی نسبت به آموزش یک حرفه اقدام کند تا در کنار شغل کشاورزی از سایر حرف نیز سود ببرد.
وی همچنین بر ایجاد نمایشگاه های دائمی فروش محصولات کشاوری، توجه به گردشگری در روستاهای هدف و توسعه صنایع دستی در روستاها تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در این همایش یک روزه از اجرای طرح مقابله با بیابان زائی در حاشیه دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: این طرح با محوریت شهرهای آذرشهر، عجب شیر و شبستر در حال اجراست و در سه سال گذشته در بیش از 2 هزار و 300 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه نهال و بوته کاری شده است.
داور نامدار افزود: مطالعات طرح مقابله با بیابان زائی در شهرستان های بناب و ملکان به وسیله متخصصان دانشگاه تبریز انجام یافته و از سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح های احیای منطقه بناب در تعهد منابع طبیعی استان نبوده است؛ اظهارکرد: با این وجود در این شهرستان 800 میلیون ریال برای انتقال روان آب به دریاچه هزینه و 16 هزار اصله نهال رایگان نیز برای تقویت پوشش گیاهی منطقه به مردم تحویل شده است.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی سپس به مدیریت و ساماندهی چرای دام در230 هکتار از اراضی شهرستان بناب اشاره کرد و گفت: این طرح در 18 روستای شهرستان انجام و با قرق مراتع در2 هزار هکتار از اراضی80 تن جو رایگان به دامداران تحویل شده است.
به گزارش ایرنا، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش بهینه سازی مصرف آب، رعایت الگوی کشت و تهیه نقشه کاداستر را از اقدامات مهم این سازمان در شهرستان های استان اعلام کرد.
ایوب ایرانی فام با اشاره به اینکه برای احداث شبکه های فرعی و زهکشی، لوله گذاری و آبیاری مدرن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: 85 درصد هزینه های اجرای آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات ملی و تحت عنوان سرمایه گذاری ملی پرداخت و مابقی نیز از طریق بهره برداران و یا به صورت تسهیلات بانکی تأمین می شود.
وی با اشاره به اینکه در راستای رعایت الگوی کشت تا 5 سال آینده سالانه 8 درصد حق آبه کشاورزی تعدیل می شود، افزود: با الگوهای ارائه شده ضمن دستیابی به الگوی پایدار کشاورزی، به کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید در سطح نیز دست خواهیم یافت.
بر اساس این گزارش، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در ادامه این همایش با اشاره به لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز گفت: در راستای حفظ منابع آبی سال گذشته یک هزار و 410 حلقه چاه غیرمجاز و در سال جاری نیز یک هزار و 814 حلقه چاه غیر مجاز از چرخه مصرف خارج شده است.
اسفندیار جلیل زاده بر اصلاح روش های بهره وری از آب کشاورزی تأکیدکرد و افزود: برای این کار باید به کشت محصولات کم آب بر و پر محصول اقدام و نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه را به رسمیت بشناسیم.
وی مصرف آب شرب در کشور را 80 درصد بیش از استانداردهای جهانی اعلام کرد و گفت: به علت رعایت نکردن مردم رودخانه ها با انباشت رسوب و تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه ها مواجه شده بودند که با اقدامات انجام شده موفق شده ایم تنها از حوضه آبی آجی چای تا 120 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه هدایت کنیم.
فرماندار بناب نیز در این همایش با اشاره به وجود 4 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز و 3 هزار و 145 حلقه چاه مجاز در این شهرستان ، افزود: سالانه 70 میلیون متر مکعب آب از ذخایر زیرزمینی این شهرستان برداشت می‌شود.
ولی الله فرج اللهی گفت: با اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله اصلاح الگوی کشت، افزایش میزان آبیاری مدرن و تبدیل انهار سنتی به بتنی در حال حاضر سطح آبهای زیرزمینی این شهرستان نسبت به سال گذشته یک متر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در پایان سال گذشته آب تعدادی از روستاهای بالادست شهرستان در حال شورشدن بود، اظهارکرد: مردم این شهرستان بویژه اهالی روستاها با برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه همگام شده اند بطوری که فقط در روستای قره چپق این شهرستان یک هزار و 400 هکتار مزارع زیرکشت پیاز به زیر10 هکتار کاهش یافته است.
شهرستان بناب در دامنه کوه سهند و در جلگه‌ای حاصل خیز واقع شده‌ که از سمت شمال به شهرستان عجب شیر، از سمت جنوب به شهرستان ملکان، از سمت شرق به شهرستان مراغه واقع در دامنه کوه سهند و از سمت غرب به دریاچه ارومیه محدود شده ‌است.
خبرنگار:پرویز انصاری** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.