رضا کیانیان روز یکشنبه در همایش 'سین هشتم، سرپناه' با موضوع مسئولیت اجتماعی، دولت، مردم و تشکل های غیردولتی در مشهد افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ایجاب می کند این شهر ویژگی های محوری این عنوان را داشته باشد.
وی اظهار کرد: در پایتخت معنوی ایران اسلامی نباید اختلاف طبقاتی، ترافیک سنگین و آلودگی هوا وجود داشته باشد و تمام زشتی ها باید به زیبایی ها تبدیل شود.
وی گفت: این تغییر باید توسط خود ما ایجاد شود و زمانی که دولت ها مردم را وارد میدان کرده و حضور آنان را تقویت می کنند، بهترین شرایط برای تبدیل و تغییر این وضعیت فراهم می شود.
کیانیان افزود: سیاست های امنیتی و سیاسی در حیطه وظایف و اختیارات دولت هاست اما مباحث اجتماعی و فرهنگی وظیفه مردم است و باید همه در این بخش تلاش کنیم تا نه تنها مشهد و خراسان بلکه همه کشور را به پایتخت فرهنگی با ویژگی های شاخص آن تبدیل نمائیم.
وی اظهار کرد: دراین میان مشهد باید نخستین شهری باشد که به شهر معنوی و پاکیزه از ابعاد مختلف همچون برخورداری از هوای پاک، کاهش اختلاف طبقاتی و آسیب های اجتماعی تبدیل می شود.
وی گفت: امروز مشکل آب، مساله جدی و حاد مشهد و استان خراسان رضوی است و هیچ کس جز تک تک اقشار جامعه نمی توانند جلو تشدید این بحران را گرفته و آن را مدیریت کنند از این رو همه باید نسبت به این موضوع حساس شویم.
این بازیگر خراسانی افزود: 2 سال قبل با راه اندازی پویش 'سین هشتم، سرپناه' با محوریت کارتن خواب ها، فعالیت در زمینه رفع معضلات اجتماعی را آغاز کردیم و پیش از آن نیز 'رخشان بنی اعتماد' جایزه یکی از جشنواره های بین المللی خود را به کارتن خواب ها اهدا کرده بود که با پیوستن جمعی از هنرمندان، شاعران، نویسندگان، بازیگران، خواننده ها و موسیقی دانان به این پویش این فعالیت با قوت بیشتری پیگیری شد.
وی اظهار کرد: بسیاری از چهره های خارج از کشور از جمله یک فضانورد روس هم به این پویش پیوست و در سفر به ایران مدال خود را هدیه کرد.
وی گفت: امروز مجموعه ای از این هدایا جمع آوری شده ضمن آنکه کمک های نقدی به این مجموعه نیز همه در اختیار تشکل های مربوطه قرار گرفته و برای کمک به افراد مزبور اهدا شده است.
کیانیان ادامه داد: هدایای داخلی و خارجی به این پویش که نماد همبستگی و نضج این حرکت است جمع آوری شده و تلاش می شود در قالب موزه ای با عنوان فعالیت های شهروندی به نمایش گذاشته شود.
وی با بیان اینکه باید در هر شهر چنین موزه ای ایجاد شود، گفت: قالیباف، شهردار تهران نیز دراین زمینه دستور اختصاص فضایی برای این موزه را داده اما هنوز این امر محقق نشده است.
وی افزود: ایجاد موزه شهروندی در مشهد نیز در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: نه فقط در حوزه کارتن خواب ها و زنان سرپرست خانوار بلکه باید در زمینه رفع تمام آسیب های اجتماعی که امروز جامعه را تهدید می کند، فعالیت داشته باشیم.
کیانیان گفت: تلاش می کنیم تشکل های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم را متوجه این مسائل و آسیب ها نموده و به سوی ساماندهی فعالیت های مردمی در این زمینه حرکت کنیم که این امر مسئولیت اجتماعی ماست.
وی با اشاره به گستردگی معضلات اجتماعی در کلانشهرها بویژه در مناطق حاشیه نشین افزود: این مسائل همه در حوزه مسئولیت های اجتماعی تک تک افراد جامعه است و همگان در قبال آن وظیفه ای سنگین بر عهده دارند.
وی اظهار کرد: برخی مسئولیت های اجتماعی مردم از قبیل مشارکت در امور خیریه، حمایت از مخترعان جوان، جلوگیری از مهاجرت و ترویج مهاجرت معکوس به روستاها باید به صورت علنی مطرح شود تا با ایجاد حساسیت همه در آن مشارکت کنند.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** منتشر کننده: محمد حسین علی مقدم

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.