نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در آیین افتتاح این باشگاه گفت: شرایط سختی بر بخش های صنعت، معدن و تجارت حاکم است و عبور از این شرایط نیازمند افکار نو و جوان است.
محسن خندان دل افزود: جایگاه ویژه صنعت در ارتقای سطح دانش بی بدیل است و تاریخ نشان می دهد که رشد صنعت در شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی با تاکید بر اهمیت نقش بخش کارورزی دانشجویان در گرایش آنان به حوزه صنعت گفت: نگاه بخش کارورزی نباید تنها معطوف به چند واحد درسی، حضور یا عدم حضور دانشجو باشد بلکه باید رفتاری در پیش گیرد که مهارت و نوآوری در بین دانشجویان تقویت شود.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هدف از راه اندازی باشگاه این خانه در دانشگاه امام رضا (ع) پیوند رفتارهای علمی با صنعت است زیرا رفتار دستوری هیچ گاه نتیجه موثری ندارد.
خندان دل بزرگترین دغدغه جوانان را اشتغال ذکر و بیان کرد: متاسفانه امروز انتخاب رشته های دانشگاهی براساس علاقه دانشجو انجام نگرفته بلکه شرایط اجتماعی ملاک انتخاب رشته می شود.
وی افزود: در این باشگاه تلاش می شود عارضه یابی انجام گیرد و دانشجو را در رسیدن به شغل مورد نظر براساس علاقه فردی و کسب مهارت های لازم یاری رساند.
وی ایجاد بانک اطلاعاتی نیروی انسانی مورد نیاز حوزه صنعت، عملیاتی کردن حوزه کارورزی به صورت ویژه و ایجاد یک کارگروه علمی در این بخش، شناسایی توانمندی دانشجویان در حوزه صنعت، ایجاد هسته های تخصصی دانشجویی، برگزاری همایش برای تعامل بیشتر با دانشجویان را از دیگر برنامه های این باشگاه برشمرد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به دلیل اتصال آن به آستان حضرت رضا (ع) تاکنون موفقیت های خوبی به دست آورده و به طور قطع باشگاه خانه صنعت در این دانشگاه می تواند به سرعت به اهداف مورد نظر دست یابد.
فریبرز ابراهیمی افزود: آستان قدس رضوی در همه حوزه ها بهترین خدمات را ارائه کرده و در حوزه صنعت نیز نزدیک به 16 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است لذا این دانشگاه نیز به طور قطع اقدامات مطلوبی در حوزه توانمند کردن دانشجویان برای تامین نیازهای صنعت انجام خواهد داد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور بویژه بیکاری جوانان گفت: در خراسان رضوی پنج هزار و 900 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و برخورداری از 185 هزار فرصت شغلی وجود دارد و همچنین جزو پنج استان برتر صادراتی کشور است.
وی اظهار کرد: هدف گذاری برای صادرات خراسان رضوی در سال 1395، یک میلیارد و 612 میلیون دلار است که در یک برنامه پنج ساله برای استان باید افزایش 100 درصدی داشته و به سه میلیارد و 365 میلیون دلار برسد.
ابراهیمی گفت: با این اهداف و موج بیکاری باید پیوند بین صنعت و دانشگاه هر چه بیشتر مستحکم شود تا بتواند خلاءهای حوزه اقتصادی را پوشانده و از ظرفیت ها برای ارزش افزوده، بهره وری و صادرات بهره گرفت.
وی با اشاره به راه اندازی دو باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی و دانشگاه پیام نور افزود: پس از دانشگاه امام رضا (ع)، تلاش می شود باشگاه دانشگاهی خانه صنعت در سایر دانشگاه ها نیز راه اندازی شود.
رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید زیرساخت های بخش تحقیق و توسعه به عنوان مولدی که بتواند در زمینه های مختلف اعم از نوآوری، ارزش افزوده، فناوری، کیفیت و قیمت تمام شده عمل کند، فراهم شود.
محمد رضا افشین افزود: برای تحقق این امر باید در بحث های علمی از حوزه تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده شود به این معنا که پروژه هایی تعریف شود و براساس آن با بهره مندی از توانمندی های دانشگاه ها بتوان این پروژه های فناورانه را عملیاتی کرد.
وی بیان کرد: در تعامل مناسبی که بین این سازمان و انجمن تحقیق و توسعه خانه صنعت ایجاد شده، در تلاش برای استخراج پروژه های دانش بنیان برای بخش صنعت هستیم تا با اجرایی کردن این پروژه ها، بتوان بین بخش صنعت و بخش دانشگاه پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد.
وی عدم اعتماد لازم بین بخش صنعت و دانشگاه را یک آسیب دانست و گفت: اگر بتوان با تعریف پروژه های دانش بنیان، اعتمادسازی لازم را برای پیوند این دو بخش انجام داد، ارتباط بین صنعت و دانشگاه محکم تر از گذشته می شود.
افشین اظهار کرد: یکی از اولویت های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، هدایت کردن واحدهای صنعتی به سمت محصولات دانش بنیان است که این مهم به جز انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی امکان پذیر نیست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه های اصلی این دانشگاه افزایش تعامل سازنده با بخش صنعت و کاربردی کردن فعالیت های پژوهشی است.
ابراهیم عوض کننده افزود: راه اندازی باشگاه دانشگاهی خانه صنعت در این دانشگاه ارتباط بین این دو بخش را بیشتر می کند و دانشگاه امام رضا (ع) را به اهداف خود سوق می دهد.
وی بیان کرد: دانشگاه امام رضا (ع) شش هزار دانشجوی جوان و مشتاق دارد که هر یک می توانند در عرصه اقتصادی و اجتماعی کارآفرین باشند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.