به گزارش ایرنا، سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست خبری ضمن تشریح اقدامات دولت در استان خراسان رضوی افزود: این خدمات در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گسترده شده بطوریکه در دولت یازدهم یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور وارد بازار کار شده اند که 50 درصد آنان دارای تحصیلات عالی بوده و 65 درصد آنان را زنان تشکیل داده اند.
وی اظهار کرد: در خراسان رضوی نیز 120 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و تا پایان کار این دولت نیز 402 طرح اقتصادی و 502 طرح عمرانی تکمیل و 110 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که گام بسیار بزرگی برای کاهش آسیب های اجتماعی و رونق اقتصاد استان است.

*60 درصد صنایع تعطیل و نیمه تعطیل استان احیا شده است
حسینی با بیان اینکه 70 درصد صنایع و واحدهای تولیدی استان در سال 1392 تعطیل یا در حال احتضار بودند، گفت: در این دولت 60 درصد این واحدها احیا شد که باعث کاهش نرخ بیکاری در استان گردید.
وی افزود: بعد از 80 سال برای نخستین بار در سایه احیای این واحدها، صادرات غیر نفتی بر صادرات نفتی پیشی گرفت که نتیجه احیای صنایع، تقویت بخش کشاورزی، صنعت و کارآفرینی بود.
وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور طی بهار امسال 39.5 درصد و در استان 43.1 درصد و نرخ بیکاری کشور در این مدت 12.2 و در استان 2 درصد بیشتر از این رقم بود اما در تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 40.4 و در این استان 43 درصد شد و نرخ بیکاری در استان نیز روند کاهشی محسوسی یافت و به 12.5 درصد رسید در حالی که این رقم در کشور 12.7 درصد بود.
معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی دولت یازدهم، آسیب ها روند کاهشی را طی کرده است گفت: این مهم دلایل متعدد دارد که از جمله آنها افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بوده است.

*روند کاهشی آسیب های اجتماعی در استان
حسینی با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید به کاهش آسیب های اجتماعی افزود: در سال 1392 آمار وقوع طلاق، 20.9 مورد به نسبت هر 10 هزار نفر بود که در آخر سال گذشته به 19.1 واقعه به ازای هر 10 هزار نفر کاهش یافت.
وی با بیان اینکه عمده آمارهای طلاق در سال های اول زندگی و به طور میانگین در پنج سال نخست روی می دهد، اظهار کرد: این شرایط زنگ خطر است بطوریکه امروز 13.1 درصد طلاق ها در سال اول و 47.3 درصد طلاق ها در پنج سال ابتدایی زندگی رخ می دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: زندانیان کشور در سال 92 حدود 29.4 نفر در 10 هزار نفر بود که اینک به 25.5 نفر در 10 هزار نفر کاهش یافته است.
وی در زمینه جرایم جنسی نیز افزود: بیشترین میزان این جرایم پس از انقلاب مربوط به سال 1389 است که به ازای هر 10 هزار نفر 24.2 نفر در کشور مرتکب این جرایم شدند که این رقم در سال گذشته به 22.5 نفر در 10 هزار نفر کاهش یافت.





حسینی یکی از آسیب هایی که هر جامعه ای از وجود آن نگران است را جرایم خشونی اعم از خشونت نسبت به دیگران اوج آن قتل و خشونت نسبت به خود که اوج آن خودکشی است و نسبت به اموال که سرقت ها است عنوان و ذکر کرد : در سال 92 به ازای هر یکصد هزار نفر 6.7 نفر خودکشی صورت می گرفت که الان به 6.6 نفر در 100 هزار نفر رسیده و بالاترین میزان خودکشی به سال 84 مربوط می شود که 8.5 نفر در 100 هزار نفر بوده است.
معاون استاندار، فرار از منزل را از دیگر آسیب ها دانست که بالاترین میزان در سال 85 که رقمی معادل 11 نفر در 100 هزار نفر بوده و در سال 92 5.70 نفر در 100 هزار نفر و در سال 94 به 4.80 نفر در 100 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: سرقت هم یکی از جرایم خشونی است که در سال 92 به ازای هر 100 هزار نفر 291 سرقت روی داد و در سال 94 به 226 نفر کاهش یافته است.
حسینی بالاترین معتادان دستگیر شده را در سال 82 دانست که 494 نفر در 100 هزار نفر بود و سال 92 به 157.2 در 100 هزار نفر و 94 هم 185.7 در 100 هزار نفر رسید است.
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان این که روند وقوع جرائم و آسیب ها در جهان و کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد؛ گفت: آسیب های نو پدید، سن آسیب
ها و قشری شدن آن ها از دیگر چالش ها است.
وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اقدامات موثر و طراحی های صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید از سال 92 به بعد این روند رو به کاهش بوده است.
*بهبود جایگاه خراسان رضوی در کشور از نظر طلاق
حسینی در خصوص چشم انداز آسیب های اجتماعی گفت: وضعیت طلاق استان در سال 92 بسیار بحرانی بود و با 16 هزار و 178 واقعه طلاق، رتبه نخست کشور را داشتیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این روند در سال 93 نیز با 18 هزار و 603 مورد تکرار شد و با تلاش های انجام شده در سال 94 با 10.5 درصد طلاق های کشور، به رتبه ی سوم رسیدیم و در هشت ماهه امسال با11 هزار و 80 مورد واقعه طلاق ثبت شده به رتبه پنجم کشور رسیدیم .
وی بیشترین میزان طلاق در سال 94 را مربوط به شهرستان تربت حیدریه و قوچان و کمترین مورد را در تربت جام، تایباد و خواف اعلام کرد.
حسینی گفت: از نظر سن طلاق در خراسان رضوی برای مردان به طور میانگین 34.3 و برای زنان 29.3 سال است در حالی که سن ازدواج مردان 28 و زنان 22.5سال می باشد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: شهرهایی که با میانگین سن بالاتری طلاق ها رخ داده باخرز، بردسکن، تایباد، تربت جام و تربت حیدریه و پایین ترین سن های طلاق مربوط به کلات، گناباد، مه ولات و نیشابور است.
وی اظهار داشت: خدماتی که به صورت شبه خانواده از سوی بهزیستی ارائه می شود تعداد فرزندان بهره مند از خدمات مراکز شبانه روزی در سال 92 از دو هزار و 430 در سال جاری به دو هزار و 850 رسید که با رشد 15 درصدی مواجه بوده است.
حسینی گفت: تعداد مراکز شبانه روزی غیر دولتی 4.2 درصد افراش یافته ، تعداد فرزند خواندگی و امین موقت 32.4 درصد و تعداد فرزندان امداد بگیر در خانواده ها 26 درصد افزایش داشته است.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: سرقت های خرد دو درصد ، مسلحانه 60 درصد ، سرقت به عنف 16 درصد در سال 95 نسبت به 94 کاهش داشته است.
وی افزود: در هشت ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، قتل 17 درصد، تجاوز به عنف 11 درصد ، تجمعات غیر مجاز 50 درصد کاهش داشته است.
حسینی تصریح کرد: دو آیتم آدم ربایی و گروگان گیری از سه به شش مورد افزایش یافته است و در جرایم رایانه ای 105 درصد رشد داشته ایم .
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: درکشف مواد مخدر هفت درصد و سلاح و مهمات 53 درصد افزایش و تصادفات فوتی 24 درصد در این مدت کاهش یافته است.
وی با بیان این که حدود 16 آسیب و جرم بررسی شده که رتبه اول تا پنجم شهرهای استان مشخص شده، گفت: بینالود در هفت عنوان از 16 عنوان در ردیف های اول تا پنجم قرار داشت و مشهد، تربت حیدریه، نیشابور و گناباد در شش عنوان از این 16 عنوان در رتبه یک تا پنجم قرار دارد.
حسینی ادامه داد: سبزوار در پنج عنوان رتبه های یک تا پنج، بردسکن، زاوه و قوچان در چهار عنوان، تربت جام، جوین، مه ولات و سرخس در دو عنوان و رشتخوار، کلات، خواف، خوشاب و خلیل آباد هم در هیچ عنوان قرار نداشت.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: رتبه ی استان در آمار نزاع از سال 92 تا 94 رقمی 5.8 درصد کاهش نشان می دهد.
*بیش از 5 درصد شرارت ها و تجاوز به عنف و معتادان دستگیر شده در مشهد مربوط به حاشیه است
حسینی در خصوص وضعیت جاشیه نشینی در استان گفت: 66 محله و 37 درصد شهر مشهد در حاشیه سکونت دارند با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر، در نیشابور 17 محله و25 درصد جمعیت شهر حاشیه نشین هستند؛و در سبزوار هفت محله و 19 درصد جمعیت شهر حاشیه می باشند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان این که در تربت حیدریه 9 محله و 21 درصد حاشیه نشین هستند. ادامه داد: از مجموع شرارت های به وقوع پیوسته در مشهد 85 درصد در حاشیه، تجاوز به عنف 82 درصد ، معتادان دستگیر شده 82 درصد، اتباع غیر مجاز 81 درصد ، کشف مشروبات الکلی 62 درصد، شرب خمر 51 درصد ، نزاع دسته جمعی 48 درصد، قاچاقجیان و کشف مواد مخدر 47 درصد ، نزاع های فردی 42 درصد در سکونتگاه های غیر رسمی اتفاق می افتد.
وی افزود : در این راستا مجموعه اقدامات و مدیریت دولت باید در جهت کاهش اضطراب ، تضاد و کاهش کسالت در جامعه باشد و در این راستا چند اقدام جدی را آغاز نموده است.
وی عنوان کرد : طرح تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی که بیش از 19 دستگاه در آن دخیل هستند انجام شده و باید 18 آسیب را مورد تدبیر قرار دهند.
وی عنوان کرد : همچنین طی هفته آینده چهار هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای 130 پروژه در حوزه کاهش آسیب ها ابلاغ می شود.
*خدمات دولت یازدهم به حاشیه مشهد بی سابقه است /هجمه گسترده ای برای نادیده گرفتن این خدمات است
وی در زمینه سکونتگاه های غیر رس
می در حاشیه شهر مشهد هم گفت : در هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم به حاشیه شهر مشهد وسکونتگاه های غیر رسمی خدمات ارائه نشده است.
حسینی افزود : کاهش آسیب های اجتماعی ، افزایش مشارکت اجتماعی ، کاهش اعتیاد وابعاد مختلف حاشیه نشینی و مسائل آن مشخص شده و وظیفه و خدمات دستگاه های مربوطه هم در هر حوزه تعیین گردیده و همه از طریق ستاد باز آفرینی در دست انجام و اجرا است.
وی عنوان کرد : نتیجه این اجرا و تلاش های انجام شده در این دولت در این سکونتگاه های غیر رسمی به گونه ای است که امروز نه تنها این خدمات دولت به درستی و جامع به مردم توضیح و اطلاع رسانی نمی شود بلکه هجمه گسترده و عظیمی می شود تا این خدمات نادیده گرفته شود.
وی افزود : دولت درهر بخش وحوزه در این سکونتگاه های غیررسمی خدمات بی بدیلی ارائه داده اما تنها چیزی که امروز برجسته می شود 900 میلیارد اعتبار مصوبی است که به دلیل تنگناهای مالی دولت تخصیص نیافته است.
وی گفت : علی رغم تخصیص نیافتن این رقم ، دستگاه ها از منابع مالی در اختیار خود که آن هم بودجه دولت است خدمات خیلی گسترده تری را در این سکونتگاه ها ارائه شده که از جمله آنها ساماندهی شبکه فاضلاب و ایجاد و توسعه تصفیه خانه های فاضلاب چنانکه ظرفیت 100 هزار متر مکعبی تصفیه فاضلاب مشهد طی این دولت به 263 هزار متر مکعب افزایش یافته است.
وی ادامه داد : در بهترین دوره اعتباری کشور که درآمد حاصل از فروش نفت 180 دلار در این کشور داشتیم خدمات چندانی به این حوزه ارائه نشد وامروز در بدترین شرایط کشور که نفت 30 دلار است بیشترین خدمات به حاشیه داده شده است.
وی تصریح کرد : دولت حجم بالایی از اعتبارات را در این حوزه حاشیه صرف کرده و امروز بسیاری تلاش می کنند آن را نادیده بگیرند.
وی احداث مدارس ، فضاهای ورزشی ، مراکز بهداشتی وغیره را بخشی دیگر از خدمات ارائه شده در این حوزه عنوان و ذکر کرد : در هیچ دولتی به اندازه این سه سال پروژه های مختلف در این سکونتگاه های حاشیه مشهد بهره برداری نشده است در عین آنکه این اقدامات کافی نیست و باید تلاش های بسیار گسترده ای انجام شود.
وی با بیان اینکه از جمله خلاهای مدیریتی در کشور بویژه در حوزه آسیب ها را فاصله بین علم و عمل و نبود مدیریت مبتنی بر دانش است ، ذکر کرد : این مدیریت دانش در حوزه سکونتگاه های غیر رسمی ضروری است که امروز با برنامه ای که در این حوزه تدوین شده اقدامات مربوط به بخش های مختلفی باید در حوزه انضباط اجتماعی ، قانون گرایی و صیانت از حقوق شهروندی و غیره انجام شود.
وی تصریح کرد : بدین منظور برای تحقق این امر طرح قاضی مدرسه برای آشنایی دانش آموزان با عواقب ارتکاب جرم ، طرح مدارس عاری از خطر و تقویت وحدت وهمبستگی وهویت ملی در حاشیه ، ارتقا نشاط اجتماعی و سلامت ومحیط زیست و نقش دستگاه های مربوطه مشخص شده است.
*ستاره دادن نشدن یک دانشجو و عدم دستگیری و زندانی شدن یک فرهنگی نمودی از دفاع دولت از حقوق شهروندی است
حسینی در پاسخ به سئوالی در زمینه حقوق شهروندی هم گفت : امروز در این حوزه به گونه ای وانمود می شود که این دولت تا کنون به این حقوق بی اعتنا بوده در حالی که دولت تدبیر و امید با شعار حقوق شهروندی بر سر کار آمد و از همان ابتدا تلاش نموده این حقوق را طبق قانون اساسی رعایت نماید قانونی که یک سوم آن حقوق شهروندی است .
وی در تشریح این موضوع افزود : اگر امروز دولت به تشکل های غیر دولتی بها می دهد و تعداد سمن ها از 500 مورد در ابتدای دولت امروز به 825 تشکل رسیده ،اگراز تجمعات مردمی و فرهنگیان و دانشجویان دفاع می کند اگر طی این دولت یک فرهنگی دستگیر نشده و یا یک دانشجوستاره دار نگردیده خود به مفهوم دفاع از حقوق شهروندی است.
وی گفت : امروز که این منشور رونمایی شده در واقع هدف آن است که به این وسیله حقوق شهروندی با انسجام بیشتری پیگیری شود .
وی تصریح کرد : در واقع مدیریت خوب و مطلوب آن است که همیشه تهدید ها را به فرصت تبدیل کند و وظایف دولت تحقق حقوق شهروندی است ودر این راستا تلاش بر احیای گسترده تر این حقوق است و به زودی آموزش ها در این حوزه آغاز می شود و نقش و حضور دستگاه ها به این حوزه هم تقویت می شود .
*فتنه 88 ابعاد و زوایای مختلفی دارد اما جریانی خاص فقط یک زاویه را برجسته می کند
وی عنوان کرد : فتنه 88 که طرح می شود دارای زوایای مختلفی است اما جریان خاصی می خواهد یک زاویه فتنه را برجسته کند و سایر ابعاد آن را نادیده می گیرد.
وی افزود : ضمن آنکه ما 9 دی را سالگرد حماسه حضور مردم و اقتدار نظام و رهبری می دانیم اما جریانی آن را برای تفرقه سیاسی استفاده می کند این اقدامات و عملکردها خلاف اهداف 9 دی است .
معاون استاندار در زمینه نصب برخی پرده ها با تبلیغات خاص سیاسی و انتخاباتی در سطح شهر هم تصریح کرد : نصب پرده ها و تبلیغات در شهر باید مشخص و از سوی نهاد ودستگاه وتشکل دارای مجوز ب
اشد اما این پرده نوشته ها که این روزها با عنوان ستاد مردمی در سطح شهر نصب شده منبع آن مشخص نیست که موضوع در دست پیگیری است ضمن آنکه این نوع تبلیغات خلاف اهداف نظام می باشد.
وی با اشاره سخنرانی هایی که طی هفته گذشته به مناسبت 9 دی از سوی این ستاد و گروه های مشابه در مشهد برگزار شد ، افزود : این سخنرانی ها را مکتوب کرد و به دستگاه قضایی منعکس نمودیم زیرا برخی از آنها سخنرانی نیست بلکه سراسر تهمت زنی و افترا بستن است و برای حفظ اقتدار نظام و کشور باید این اقدامات که علیه چهره های برجسته نظام ورهبری می شود برخورد گردد.
*283 تجمع به مناسبت 16 آذر در استان / صدور مجوز برای تجمع و سخنرانی منتقدان دولت سهل و ساده تر است
معاون استاندار در پاسخ به سئوالی در زمینه لغو برخی تجمعات در مشهد گفت : فقط یک سخنرانی آن هم علی مطهری نایب رئیس مجلس لغو شد که آن هم ناشی از تفاوت دیدگاه ها در حوزه مسئولان استان بود .
وی تصریح کرد : به مناسبت 16 آذر283 سخنرانی و تجمع دانشجویی در استان برگزار شد که در هیچ دوره ای به این اندازه و تعداد نبوده است.
وی با بیان اینکه صدور مجوز برای تجمعات بسیار سهل و ساده است و هر گروه مجوز داری می تواند با مراجعه به فرمانداری در این زمینه اقدام کند و فرمانداری ضمن صدور مجوزموضوع تامین امنیت این تجمعات را نیز بر عهده می گیرد.
وی تصریح کرد : اما برای صدور مجوز باید 72 ساعت قبل از تجمع اقدام شود در حالی گروه موسوم به انصار حزب الله 24 ساعت قبل اقدام کرد در عین آنکه خود تشکلی مجوزدار نبود وتبلیغات و فراخوان تجمع را نیز از سه از قبل از اقدام برای محوز منتشر کرده بودند که همه خلاف قانون است و با همه این ها باز هم تجمع را برگزار کردند.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت : ضمن آنکه در بحث هر اقدام و تجمع در حوزه سیاست های خارجی باید سیاست های نظام را مد نظر قرار دهیم وسیاست نظام بر این امر بود که چنین اقداماتی به صلاح نیست.
وی گفت : در سایر مباحث اجتماعی و سیاسی عموما منتقدین دولت به سادگی بیشتر مجوزدریافت کرده و با آرامش بیشتری جلسه برگزار کرده و و حرف می زنند و کسی هم مانع آنان نمی شوند. و این نوع عملکرد افتخار این دولت است.
وی در بحث تبلیغات انتخاباتی و فراهم کردن فرصت های یکسان برای همه گروه ها و احزاب از این فضا هم اظهار کرد : تلاش می کنیم ساماندهی مناسبی در حوزه تبلیغات این حوزه صورت گیرد و همه گروه های مجوز دار از ظرفیت های موجود استفاده کنند تا از حقوق شهروندن اعم منتقدان و حامیان دولت به طور یکسان دفاع شود زیرا دولت متعلق به همه مردم است .
*تقاضای 110 تشکل برای ورود به فعالیت های سیاسی در استان
وی در ادامه در بحث فعالیت احزاب سیاسی هم تصریح کرد : از افتخارات این دولت آن است که امروز 110 تشکل برای دریافت مجوز و ورود به فعالیت های سیاسی تقاضا داده اند.
معاون استاندار گفت : هم اکنون 53 تشکل در استان دارای مجوز فعالیت هستند که 28 مورد از آن ها تشکل های اصلاح طاب و 18 تشکل دیگر اصولگرا و هفت تشکل اعتدالی و مستقل داریم.
وی تشکیل و راه ندازی خانه احزاب استان را اقدامی در نظامند کردن و انسجام در رابطه دولت و احزاب و تبادل نظر بیشتر و مشارکت در مسائل مختلف و استفاده از ظرفیت ها و توان عملی و سیاسی این احزاب در امور دانست.
*تغییر فرمانداران ربطی به انتخابات ندارد
وی در بحث تغییر فرماندار هم گفت : تغییر فرمانداران در هر زمان و هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد و هیچ ربطی هم به انتخابات ندارد.
معاون استاندار تصریح کرد : فرماندارن دایم در حال ارزیابی هستند و اگر به این نتیجه برسیم که مدیریت یک فرماندار ضعیف است وی را تغییر می دهیم اما به طور قطع هیچ مدیری صرفا برای انتخابات تغییر نمی کند.
وی عنوان کرد : دو شهرستان استان هم اکنون با سرپرست اداره می شوند که به زودی تعیین تکلیف می شوند اما در مورد سایر فرمانداران نظری بر تغییر وجود ندارد.
خبرنگار : فاطمه یوسفی ** منتشر کننده :
1906

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.