شواهد و قراین از ورود به موج ششم کرونا در استان خراسان رضوی حکایت دارد به طوری که اکنون آمارها از افزایش چند برابری تعداد مبتلایان سرپایی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی در این استان خبر می‌دهد.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: اومیکرون که از شناسایی نخستین مورد آن در آفریقای جنوبی کمتر از ۴۵ روز می‌گذرد، سویه غالب کرونا در  موج ششم شناخته شده است. 

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر افزون بر ۹۰ کشور جهان درگیر سویه اومیکرون omicron هستند و به گفته کارشناسان، تعداد مبتلایان سویه اومیکرون هر سه روز یک بار در دنیا دو برابر می‌شود.

طی روزهای اخیر مواردی از سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده است و نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در مشهد نیز مورد تایید قرار گرفته است.

گرچه اکنون بیشتر مناطق کشور از نظر کرونایی رنگ آبی به خود گرفته است و هیچ شهر قرمز و نارنجی در خراسان رضوی و کشور وجود ندارد به گفته کمیته علمی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، با انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا، ظرف چند هفته نقشه آبی کشور ممکن است به یک نقشه قرمز کرونایی تبدیل شود.

در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، یک شهرستان در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

در روزهای اخیر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بیشترین جمعیت استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد از نشانه‌های  آغاز موج ششم کرونا در این استان خبر می‌دهند و تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای پیشگیری و کنترل موج ششم را اتخاذ کرده‌اند و بدین منظور همه بیمارستان و مراکز درمانی استان در حال آماده‌باش هستند.

پوشش فراگیر واکسیناسیون به ویژه تزریق دز سوم واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از راهکارهای مقابله با انتشار سویه جدید اومیکرون و پیشگیری از ورود به اوجگیری ششم کرونا شناخته شده است.

چند برابر شدن مراجعان سرپایی با علایم مشکوک به کرونا در مشهد 

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، نشانه هایی از ورود مشهد و خراسان رضوی به موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون دیده می شود.

دکتر امیر مسعود هاشمیان افزود: مراجعات سرپایی با علایم مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در روزهای اخیر نسبت به ۱۰ روز گذشته سه برابر شده است که این تعداد، افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است و زنگ خطری برای احتمال ورود به موج ششم به شمار می‌رود.

دانشیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پوشش فراگیر واکسیناسیون و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا به ویژه سویه اومیکرون مورد تاکید است. 

روند افزایشی شمار بستری‌شدگان کرونا در خراسان رضوی 

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه کرونا در خراسان رضوی گفت: شمار بستری‌شدگان کرونایی در استان خراسان رضوی طی یک هفته اخیر روند افزایشی داشته است به طوری که تعداد بستری شدگان روزانه ناشی از کرونا به ۱۳۴ نفر در بیمارستانهای استان رسیده است.

دکتر محمد پهلوان افزود: هم‌اکنون شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی حدود ۴۵۰ نفر است که ۳۱۵ نفر آنان مربوط به مشهد و ۱۵ شهرستان زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

وی اضافه کرد: شمار بستری‌شدگان بیماران بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌ ویژه بیمارستانهای این استان ظرف پنج روز اخیر روند افزایشی یافته و اکنون به ۱۲۰ مورد در روز رسیده است.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه کرونا در خراسان رضوی گفت: این در حالی است که  ۲۷ آذر ماه گذشته تعداد بیماران بستری در بخشهای مراقبت‌ ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی پس از مدتها برای نخستین‌بار به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافته بود، وضعیتی که تنها فروردین پارسال تجربه شد.

پهلوان پوشش فراگیر واکسیناسیون را از راهکارهای مهم کنترل موج ششم و پیشگیری از ابتلا به اومیکرون عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۹۳ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دز اول واکسن کرونا و  ۷۷ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند و ۶ درصد جمعیت زیر پوشش نیز سه نوبت واکسن را تزریق کرده اند.

هر فرد سرماخورده ای به منزله فرد مبتلا به کروناست 

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در این خصوص معتقد است: در شرایط کنونی هر فردی که دارای علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و آبریزش بینی باشد باید مبتلا به کرونا تلقی شود.

دکتر مهناز مزدوریان با اشاره به سرایت‌پذیری بالای اومیکرون در بین افراد جامعه افزود: فردی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شود باید شرایط قرنطینه را رعایت کند تا ویروس را به اطرافیان و سایر افراد جامعه منتشر نکند.

وی اضافه کرد: شواهد و قراین نشان از آن دارد که ایران نیز وارد موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون شده است اما با توجه به این که شروع آن در کشورمان نسبت به سایر کشورها با تاخیر صورت گرفت هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

تعداد مبتلایان به اومیکرون در جهان هر سه روز ۲ برابر می‌شود

پزشک فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این زمینه گفت: تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون هر سه روز در جهان ۲ برابر می شود و سرایت سویه اومیکرون بسیار بسیار بیشتر از سویه های قبلی است.

دکتر رزیتا خداشاهی افزود: طبق همین بررسی‌ها ابتلا به سویه اومیکرون و بستری شدن ناشی از آن در کودکان زیر پنج سال و جوانان زیر ۳۰ سال بیشتر گزارش شده است و در این گروه شدت و حدت بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، خفیف بودن علایم اومیکرون نسبت به سویه‌های دیگر نباید موجب سهل انگاری و غافل شدن از خطرات این بیماری شود.

عضو کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی نیز گفت: سویه اومیکرون تاکنون ۳۰ جهش ژنتیکی داشته است و به همین جهت میزان عفونت‌ و بیماری‌زایی آن بالاست و طبق تحقیقات انجام شده عفونت‌زایی این سویه پنج تا هشت برابر سویه دلتا شناخته شده است. 

دکتر محمد خواجه دلویی با اشاره به این که سرایت‌پذیری و بیماری زایی ۲ ویژگی مهم سویه اومیکرون است افزود: واکسیناسیون کامل سه دز کرونا و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس دارد.

وی اضافه کرد: افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند ایمنی ۵۰ تا ۷۰ درصدی در مقابل سویه اومیکرون این ویروس خواهند داشت و اگر فرد دز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کند، سطح آنتی بادی وی در برابر ابتلا به سویه‌های جدید کرونا مثل اومیکرون افزایش خواهد یافت.

عضو کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت:البته واکسیناسیون به‌ تنهایی نمی‌تواند فرد را در برابر اومیکرون مصون سازد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، محدودیت تردد و تجمع، بهداشت فردی و تهویه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از این سویه دارد.

خواجه دلویی افزود: با کمال تاسف اکنون استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد به کمتر از ۵۳ درصد کاهش یافته است.

پوشش فراگیر واکسیناسیون و رعایت پروتکلها شرط پیشگیری از اومیکرون

دبیر قرارگاه کرونا در استان خراسان رضوی هم گفت: پوشش فراگیر واکسیناسیون به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از انتشار سویه اومیکرون و ورود موج ششم کرونا دارد.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: برای پیشگیری از سویه‌های جدید کرونا افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند باید هر چه سریعتر برای دریافت آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بسته به نوع واکسن سه ماه  پس از تزریق دز دوم باید برای دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دبیر قرارگاه کرونا در استان خراسان رضوی بر لزوم تصمیم‌گیری در زمینه واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال از سوی ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا تاکید کرد.

انجیدنی افزود: به منظور جلوگیری از انتشار سویه اومیکرون تمامی کمیته‌های زیرپوشش این ستاد شامل بهداشت، دارو، درمان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی، نظارت و پایش، مشارکتهای مردمی و دانشجویی در آمادگی کامل قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.