تاکنون ۱۳ نفر از کادر درمانی شامل پزشک، پرستار و دیگر کارکنان حوزه بهداشت و درمان در مشهد حین درمان بیماران مبتلا به کرونا شده و با تقدیم جانشان به جمع شهدای خدمت پیوسته‌اند.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به شهادت 13 نفر از کادر درمان مشهد، گفت: هشت نفر از این شهدای عزیز پزشک و پنج نفرشان کادر درمان شامل پرستار و اپتومتریست شاغل در مراکز درمانی مشهد هستند که بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان باختند.

به گزارش جماران، دکتر علی بیرجندی‌نژاد افزود: "پزشکان عمومی" بیشترین شمار شهدای خدمت از گروه پزشکی مشهد هستند زیرا در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا و در تماس مستقیم با بیماران مراجعه‌کننده درمانگاهها و مطبها قرار دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ نفر از اعضای کادر درمانی در سطح استان خراسان رضوی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده که بیشتر آنها بهبود یافته و برخی نیز هنوز تحت درمان قرار دارند. 

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد تعداد شهدای سلامت را در سطح کشور ۱۴۰ نفر ذکر و بیان کرد: تاکنون شش هزار نفر از کادر درمانی در ایران با ویروس کرونا آلوده و درگیر بیماری شده‌اند. 

وی گفت: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده در قالب "نظام ارجاع" تا ۹۵ درصد بیماران مشکوک به آلودگی ویروس کرونا پس از مراجعه به درمانگاههای مشهد معاینه شده و با تجویز دارو و ارائه اقدامات مراقبتی لازم، دوران بیماری را در منزل طی می‌کنند و در طول این مدت نیز به صورت غیرحضوری و تلفنی از سوی درمانگران تحت مراقبت و نظارت قرار دارند. 

دکتر بیرجندی‌نژاد افزود: درصد اندکی از بیماران با علائم مشکوک به کرونا به بیمارستانهای اختصاص یافته در این زمینه ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: فروردین ماه گذشته از میان ۱۶۲ هزار بیمار مراجعه‌کننده به درمانگاههای سطح شهر مشهد ۶۹ نفر به "سطح سوم نظام ارجاع بیماران کرونایی" یا بیمارستانهای ویژه درمان کرونا ارجاع شدند و بقیه آنها در درمانگاهها و مراکز درمانی سطوح یکم و دوم تحت درمان قرار گرفته‌اند. 

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد همچنین گفت: فعلا تا اطلاع بعدی خدمات مرتبط با امور زیبایی در حوزه پزشکی ارائه نمی‌شوند.

وی افزود: با این وجود در پی فروکش کردن موج نخست شیوع ویروس همه‌گیر کرونا ظرف ماههای اخیر شمار عملهای زیبایی به روال عادی بازگشته بود اما با شیوع موج دوم کرونا این خدمات ممنوع شد و با متخلفان از این ممنوعیت نیز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

دکتر بیرجندی‌نژاد در ادامه همچنین به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت تجهیزات و لوازم پزشکی اشاره و بیان کرد: علاوه بر این افزایش نرخ، تعرفه‌های پایین پزشکی همزمان با کاهش کلی تعداد بیماران در شرایط شیوع ویروس کرونا، وضعیت مالی دشواری را برای پزشکان ایجاد کرده ساخته است.

وی ادامه داد: حداکثر افزایش ۱۰ درصدی نرخ خدمات پزشکی در قالب تعرفه‌ها در حالی است که هزینه‌ها و قیمت وسایل و تجهیزات پزشکی بطور سرسام‌آوری بالا رفته‌اند. 

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در صورت تداوم این وضعیت نامتعادل، امکان ادامه پاسخگویی به بیماران از سوی پزشکان وجود نخواهد داشت. 

وی در ادامه این نشست خبری همچنین به برپزاری آزمونهای جمعی و آیینهای عزاداری ماههای محرم و صفر اشاره و بیان کرد: برپایی یا لغو هر یک از آزمونهای جمعی مشکلات خاص خود را دارند ولی به هر جهت می‌بایست صحیح‌ترین تصمیم در جهت حفظ سلامت شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان آنها اتخاذ شود. 

دکتر بیرجندی‌نژاد افزود: سازمان نظام پزشکی در خصوص آیینهای جمعی ایام محرم‌الحرام نیز حسب دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی نشستهایی با مسوولان ذیربط خواهد داشت تا با اتخاذ بهترین تصمیم آسیبی به سلامت عمومی مردم وارد نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.