رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام امروز(دوشنبه 16 تیرماه) وضعیت کرونا این شهرستان را قرمز اعلام کرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان، گفت: دیدوبازدیدها، مسافرت های تابستانی و عدم رعایت مردم از عوامل بومی شیوع کرونا است.

به گزارش جماران، محمد افکار اظهار کرد: متأسفانه شیوع بیماری در تربت جام یک روند افزایشی در پیش گرفته است و وضعیت این شهرستان قرمز است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با بیان اینکه ۵۰ تخت مخصوص بیماری کرونا اختصاص داده شده که ۶ تخت مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) است، اظهار کرد: در ۱۰ روز اخیر ضریب اشغال تخت‌ها بالای ۹۰ درصد بوده که در برخی شب‌ها به ۱۰۰ در صد کامل نیز رسیده است.

وی افزود: تاکنون ۱۸۶۵ بیمار در شهرستان پذیرش شده که ۷۸۰ مورد آن مثبت بودند و متأسفانه ۵۴ نفر از همشهریان را بر اثر بیماری از دست دادیم، در حال حاضر نیز ۴۵ بیمار در تربت جام بستری هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام در خصوص عوامل بومی که سبب شیوع گسترده بیماری در شهرستان شده است، اظهار کرد: یکی از عوامل شیوع گسترده بیماری مسئله عید فطر و همچنین رفت و آمدهای شدید خانه به خانه‌ای بود که داشتیم و می‌توان گفت با این دیدو بازدیدها تسهیل کننده حرکت ویروس بود تا بتواند خانه به خانه شهرستان را فتح کند.

وی ادامه داد: عامل بومی مهم دیگری که در شهرستان باعث یورش شدید بیماری شد، فصل تابستان و رواج عروسی‌ها در این زمان از سال است؛ با تعطیلی سالن‌های پذیرایی، کانون‌های فرعی ایجاد شد و شاهد شیوع کرونا بودیم. سومین عامل بومی نیز، مسافرت‌های تابستانی به دلیل تعطیلی مدارس و تعطیلات تابستانی است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام، خربزه را یک عامل قریب الوقوع به عنوان عامل تسهیل در انتقال ویروس به خارج از شهرستان برشمرد و ابراز کرد: خربزه یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت، این میوه از چینش تا رسیدن به دست مصرف کننده توسط افراد زیادی جابجا می‌شود و می‌تواند عامل بیماری را نه تنها در شهرستان تکثیر کند، بلکه به بیرون از این شهر نیز منتقل کند.

افکار در خصوص مصرف خودسرانه دارو، گفت: تاکید داریم از داروهایی باید استفاده کرد که شواهد علمی آن را تأیید کرده باشد، این داروها می‌توانند شیمایی یا سنتی باشند. تا زمان یافتن داروی قطعی بیماری، می‌توانیم از میوه جات، مایعات زیاد، غذاهای پر پروتئین مانند عسل استفاده کنیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام در خصوص مصرف خودسرانه دگزامتازون هشدار داد و گفت: آنچه درباره کورتن ها مانند دگزامتازون می‌دانیم این است که سازمان‌های جهانی نظیر بهداشت جهانی تأیید کردند ک ه در بیماران بدحال و شدید که در بخش‌های ویژه بستری هستند، می‌تواند اثر بخش باشد اما باید بدانیم کورتن ها عوارض منفی نیز دارند و اگر در زمان مناسب استفاده نشوند، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و در مبارزه این سیستم با کووید ۱۹ به ضرر ما تمام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.