محمدرضا حیدری روز چهارشنبه در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت نهم اردیبهشت ماه و روز شورا افزود: هیچ ردیف اعتباری برای این کلانشهر در قانون بودجه وجود ندارد، تنها یک ردیف اعتباری در بودجه کشور برای شهرهای زیارتی بود که آن‌هم در بودجه ۹۹ لحاظ نشده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران این شهر از عوارض مردم مشهد استفاده می‌کنیم و هزینه‌های تحمیلی از درآمدهای شهر تامین می‌شود.
وی گفت: ۳۴ هزار میلیارد ریال از تعهدات دولت در مصوبات مجلس به این شهر نظیر عوارض سوخت و قانون هدفمندی یارانه‌ها احصا کرده و برای پرداخت به دولت ارسال کرده‌ایم.
حیدری افزود: البته با تلاش مدیریت شهری از برخی ظرفیت‌های تامین منابع دولتی نیز برای برخی پروژه‌های این شهر استفاده شده ‌است. 

وی ادامه داد: مشهد پیشانی تشیع در جهان اسلام است و باید در طراز جمهوری اسلامی باشد، جایگاه ملی و بین‌المللی مشهد بر هیچ کس پوشیده نیست، مشهد آبرو و الگوی افتخار ایران و نگین شهرهای اسلامی است و زائران باید با شهری پویا، فعال و زنده مواجه باشند.
پرهیز از تقابل سیاسی
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پس از ۱۴ سال مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در اختیار جریان اصلاحات قرار گرفت، مطالبات انباشته‌ای نیز وجود دارد، این مطالبه‌گری در مشهد از سوی گروه‌ها و جریان‌ها جدی است که در حد توان سعی می‌کنیم به این مطالبات پاسخ دهیم.
وی افزود: به هیچ وجه در فضای شورا چالش‌های سیاسی و تقابل سیاسی با سایر مجموعه‌ها نداریم و این موضوع را به منزله سم می‌دانیم، لذا با همه گفتمان می‌کنیم و می‌کوشیم همه برنامه‌هایی را که قول داده‌ایم، محقق کنیم.
وی ادامه داد: مشهد شهر مذهبی است و باید ملاحظات لازم در آن صورت گیرد، با همه این چارچوب‌ها، تعاملات لازم را برقرار کرده‌ایم، فعالیت‌های خوبی که در مشهد صورت گرفته در سایه تعامل و پرهیز از تقابل بوده ‌است.
حیدری گفت: البته نواقصی نیز وجود دارد که میراث ماندگار صد ساله مدیریت شهری است و هیچ گفتمانی در دوره چهار ساله نمی‌تواند مشکلات و نواقص را برطرف کند اما باید برای حل مشکلات تلاش کرد.
دست نیافته‌های شورای پنجم
وی افزود: در شورای پنجم تلاش شد در راستای رویکردها و وعده‌های شورا به مردم اقداماتی صورت گیرد که طی این مدت با برخی مشکلات ساختاری نیز مواجه شده‌ایم و در برخی موارد نیز تمرکز لازم وجود نداشت لذا به تمام اهداف و برنامه های پیش‌بینی شده نرسیده‌ایم.
وی ادامه داد: تمرکز فعالیت‌ها در فرصت باقیمانده بر حوزه‌هایی است که هنوز محقق نشده و می‌کوشیم ضعف‌ها و مشکل عدم تمرکز را حل کنیم.
حیدری گفت: در حوزه معماری و شهرسازی تلاش‌هایی صورت گرفته اما بیش از این باید کار شود، در بخش‌های مختلف این حوزه نظیر فرایندهای صدور و اخذ پروانه ساختمانی، طرح‌های تفصیلی و حفظ هویت شهر مشهد بویژه از جنبه‌های معماری فاصله بسیار با برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم، وجود دارد.
وی افزود: برندسازی و داشته‌های تاریخی شهر مشهد از دیگر موضوعاتی است که باید روی آن کار شود.
وی ادامه داد: هم‌آوایی و ارتباط آوایی بین موسیقی سنتی اصیل خراسان و دین در موضوع آشتی دین و هنر به نفع فرهنگ زیارت نیز از دیگر موضوعاتی است که نتواسته‌ایم آن را محقق کنیم و باید روی آن متمرکز شویم.
حیدری گفت: در مقوله نوسازی بافت فرسوده نیز موانع ساختاری بسیار وجود داشت، البته هم‌اینک در تعاملات سازمانی در این خصوص به نقطه خوبی رسیده‌ایم و امیدواریم در فرصت باقیمانده بتوانیم نتایج خوبی داشته‌باشیم.
وی افزود: شهر بدون گرسنه و بدون معتاد متجاهر نیز از آرمان‌های شورا و از دست نیافته‌هایی است که باید روی آن تمرکز کنیم.
وی ادامه داد: برای تحقق افزایش سهم درآمدهای پایدار در درآمدهای نقدی شهرداری نیز نگاه ملی مورد نیاز است اما باز هم تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته ‌است.
محرز شدن پنج پرونده فساد از طریق "سوت‌زنان"
رییس شورای اسلامی شهر مشهد در باره اقدامات شورا برای شفافیت و برخورد با فساد گفت: سال گذشته مصوبه‌ای در زمینه پرداخت پاداش به "سوت‌زنان" فساد در مدیریت شهری داشتیم.
وی افزود: تاکنون ۲۰ پرونده مرتبط با این مصوبه تشکیل شده که ۱۰ پرونده جنبه کلی‌گویی دارد و وقوع فساد در پنج پرونده نیز محرز شده که هفته جاری در خصوص این پرونده‌ها تصمی‌گیری می‌شود.
وی ادامه داد: در این مصوبه تضمین لازم به شهروندان و سوت‌زنان فساد داده شده، تمام جوانب حفاظتی کار لحاظ شده و هویت آن‌ها محرمانه باقی می‌ماند اما این فرهنگ هنوز جا نیفتاده و میزان گزارشات اندک است، از مردم می‌خواهم دراین موضوع ورود کنند.
پرونده عضو شورای شهر
حیدری در باره پرونده قضایی عضو شورای شهر مشهد نیز گفت: حدود ۲ سال از تشکیل پرونده قضایی امیر شهلا می‌‎گذرد، این عضو شورا در دادگاه بدوی در بخشی از اتهامات و به ویژه در اتهام اصلی تبرئه شد.
وی افزود: همچنین این عضو شورا مستنداتی ارائه کرده که طبق آن در دادگاه تجدیدنظر نیز تبرئه شده اما هنوز این حکم به ما ابلاغ نشده‌ است.
وی ادامه داد: با توجه به مستندات ارائه شده از سوی این عضو شورا، مکاتبه با دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف هر چه سریعتر این پرونده صورت گرفته ‌است.
حیدری گفت: رویکردها در قوه فضائیه با ریاست آیت‌الله رئیسی امیدبخش است و امیدواریم در دستگاه قضا این موضوع نیز در این مسیر دنبال شود و هر چه زودتر نتیجه لازم را داشته باشیم.
شهرداری متولی همه نیازهای فرهنگی شهر نیست
وی با بیان اینکه شهرداری متولی همه نیازهای فرهنگی شهر نیست، افزود: در بخش‌های فرهنگی، توقعات باید روشن باشد تا بتوان به آن پاسخ داد اما برخی توقعات فراتر از وظایف شهری است.
وی ادامه داد: هنوز عناصر تاثیرگذار فرهنکی شهر به گفتمان یکسان نرسیده‌اند، موانع ساختاری در شهر مشهد وجود دارد که البته برخی نیز درست است.
حیدری گفت: شاید جابه‌جایی در حوزه فرهنگی و تغییر سه معاون فرهنگی در این دوره باعث شد فعالیت‌ها انسجام نداشته باشد اما شورا به وظایف خود در حوزه فرهنگی عمل کرده، ضعف‌ها را می‌پذیریم ولی رفع دغدغه‌های فرهنگی با همراهی همه دغدغه‌مندان از مواردی ‌است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ۲۲ میلیارد ریال از بودجه ۱۳۰ میلیارد ریالی شهرداری مشهد مربوط به بخش فرهنگی است که بخشی از آن نیز مربوط به فعالیت‌های عمرانی این حوزه است.
وی ادامه داد: مابقی دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند تا به نیازهای فرهنگی شهر پاسخ داده شود.
رییس شورای شهر مشهد گفت: این شورا آمادگی دارد نقدهای حوزه فرهنگی را بشنود و پاسخ دهد.

وی در باره انتصابات در شهرداری نیز افزود: انتصابات در حوزه ماموریت شهردار است البته شهردار گاهی در برخی موارد به‌ ویژه موارد مهم نظر شورا را نیز اخذ می‌کند، در انتخاب معاون فرهنگی نیز شهردار بر مبنای اختیارات خود عمل کرد گرچه از سوی منتقدان نیز نقدهای وجود دارد.
وی ادامه داد: گفتمان اصلی در لیست امید تقویت سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی است که تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و اعتباری نیز در نظر گرفته شده ‌است.
حیدری گفت: در زمینه مبارزه با کرونا نقش تشکل‌ها بسیار پررنگ بود و به شکل جدی باید این بخش را مورد حمایت قرار دهیم.
وی افزود: لایحه "سرای محله" نیز برای تقویت گروه‌های مردم نهاد به شورای شهر ارائه شده که مدیریت این سراها با سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز اعتبار خوبی برای کمک به سازمان‌های مردم نهاد اختصاص یافته‌ و بیشتر نقش تسهیلگری برای آنها در نظر گرفته شده تا بتوانند با فلسفه وجودی خود فعالیت کنند.

خبر ادامه دارد....
 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.