دکتر علیرضا سلیمی روز یکشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد روند انتخاب این افراد افزود: ظرفیت پذیرش هر رشته - گرایش برای دانشجویان بدون آزمون حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت روزانه همان رشته است  که در دفترچه آزمون مقطع مشخص شده است.
وی ادامه داد: دانشجویان علاقه‌مند برای ورود به مقطع بعد به روش بدون آزمون با توجه به زمان و شرایط مشخص شده درآئین نامه اعلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند در سامانه استعدادهای درخشان دانشگاه مورد علاقه خود ثبت نام کنند.
رییس گروه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بعد از ارسال مدارک دانشجویان، افراد به گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها معرفی می شوند تا در جلسه‌های کارشناسی، موارد کیفی هر پرونده بررسی شود و فهرستی از افراد منتخب به صورت اصلی و ذخیره اولویت بندی می‌شوند.
سلیمی افزود: دانشجویان برگزیده از سوی گروهها به معاون آموزشی دانشگاه‌ها معرفی می شوند تا پرونده آنها در اختیار دفتر استعدادهای درخشان قرار گیرد و این دفتر بعد از مطابقت مدارک و بررسی شرایط مطابق با آئین نامه، نتایج اولیه را جهت اطلاع افراد منتشر می کند.  
وی اضافه کرد: با توجه به این که دانشجویان می توانند در انتخاب بدون آزمون سایر دانشگاه‌های دیگر نیز شرکت کنند، دانشگاه‌ها لیست افراد منتخب خود را به صورت مستقل اعلام می‌کند تا دانشجویان بر اساس سلایق خودشان دست به بررسی و انتخاب دانشگاه مقطع بعدی خود بزنند.  
او ادامه داد: همچنین ممکن است دانشجویی در آزمون کنکور مقطع بعدی نیز شرکت کرده باشد تا سایر گزینه‌های مورد نظر خود در دیگر دانشگاه‌ها را نیز مورد برسی قرار دهد به همین دلیل بعد از اعلام نتایج قبولی دانشگاه‌ها، دانشجویان می توانند از بعضی گزینه‌های انتخابی خود انصراف دهند.  
رییس گروه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با انصراف این افراد، دانشجویان لیست ذخیره جایگزین می‌شوند و این جا به جایی معمولا تا مرداد ماه صورت می‌گیرد.
سلیمی افزود: دانشگاه‌ها در این زمان، دانشجویان منتخب خود را به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می‌کنند و لازم به ذکر است که در این مرحله و با توجه به کد ملی دانشجویان، آنها فقط در یک کد رشته محل حق ثبت نام دارند.
وی ادامه داد: در شهریور ماه سازمان سنجش با توجه به افراد معرفی شده، صحت و سقم مدارک ارسالی را بررسی کرده و دانشجویان حائز شرایط ادامه تحصیل در مقطع بعد را به دانشگاه‌ها معرفی می‌کند.
دانشگاه فردوسی مشهد با بیش از ۱۱۰ هزار دانش‌آموخته، سومین دانشگاه تاسیس شده در ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز با هفت دهه قدمت است.
این دانشگاه دارای ۶۲۵ رشته تحصیلی در ۶۳ گروه آموزشی و بیش از ۲۵ هزار دانشجو است و ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. بیش از ۸۲۰ عضو هیات علمی نیز در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.