با شیوع کرونا و توصیه به ماندن در خانه بسیاری از کسب و کارها تعطیل و عده‌ای نیز بیکار شدند، در این میان اقشار آسیب‌پذیری هستند که به صورت روزمزد کار می‌کردند و این وضعیت دشواری مضاعف برای آنها ایجاد کرده و خانواده‌هایشان را با مشکل معیشتی مواجه کرده‌ است.
در این شرایط نهادهای حاکمیتی و خیران می‌توانند مرهمی بر زخم معیشتی این افراد باشند البته تاکنون اقدامات حمایتی مختلف از این اقشار از سوی دولت صورت گرفته اما کافی نیست و خیران و اقشار برخوردار جامعه می‌توانند نقش پررنگ‌تری داشته‌ باشند.
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز که حدود یک سوم جمعیت آن در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند، مفهوم خانه‌نشینی برای همه یکسان نیست و سفره‌های خالی از نان وجود دارد که ضربه کرونا را سهمگین‌تر و اقشار آسیب‌پذیر را آسیب‌پذیرتر کرده‌ است.
زباله‌گردی و سفره خالی از نان

در شرایطی که تاکید بر خانه‌نشینی می‌شود، در خیابان‌های این شهر زباله‌گردهایی به چشم می‌خورند که به رغم چندین بار اعلام برخورد با فعالیت آنها از سوی دستگاه‌های مختلف باز هم در این شرایط بحرانی و خطرناک در میان زباله‌ها به دنبال کسب درآمد هستند.

یکی از این افراد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل این اقدامش را بردن نان سر سفره خانواده پنج نفری‌ خود بیان کرد و افزود: من و امثال من اگر در خانه بمانیم خانواده‌هایمان باید به جای کرونا از گرسنگی جان بدهند.
وی که علاقه‌ای به معرفی خود نداشت، ادامه داد: اگر درآمدی برای امرار معاش داشتم اینگونه با سلامت خود ودیگران بازی نمی‌کردم اما چاره دیگری ندارم.
از این دست افراد در کلانشهرها به وفور به چشم می‌خورند که در امرار معاش روزانه خود درمانده‌اند و با سختی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند.
ستاد پشتیبانی مردمی
ستاد پشتیبانی مردمی مقابله با کرونا از آغازین روزهای شیوع این بیماری در خراسان رضوی با محوریت استانداری تشکیل شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هدف از تشکیل این ستاد را حمایت فعالان اقتصادی در راستای کمک و حمایت از بخش‌های مختلف ذکر کرد.
علی رسولیان گفت: پویش مردمی نذر سلامت نیز با هدف تامین بسته‌های سلامت و کمک به معیشت کارگران ساختمانی و فصلی، دستفروش‌ها و خانواده‌هایی که زیرپوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، راه‌اندازی شده‌ است.
وی افزود: این پویش با محوریت کمیته امداد امام خمینی (ره) و همکاری مردم نیکوکار، ۲۶۰ مرکز نیکوکاری و دستگاه های دولتی و خصوصی در این استان به راه افتاده است.
چراغی برافروز
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: یک سوم جمعیت مشهد از طریق مشاغل ناپایدار و کم درآمد امرار معاش می‌کنند.
محمد رضا حیدری افزود: ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن همان حداقل‌ها و معیشت ناپایدار را هم به رکود مطلق کشانده و کاهش درآمد شدید، شهروندانی را که در یک قدمی ما زندگی می‌کنند و در همسایگی ما هستند در شرایط سخت معیشتی قرار داده‌ است.
وی ادامه داد: حال که آبرومندی و عزت‌ نفس این عزیزان مانع از آن شده که فریاد برآورند و از زخم‌ها مویه کنند، آیا بنا بر مسوولیت انسانی خود وظیفه نداریم صدایشان را بشنویم؟ صدای سینه‌هایی که فشار روزگار نفس‌ها را در آن به تلاطم و آشفتگی انداخته‌ است.
وی با تاکید بر اینکه باید دست آنان را گرم و خالصانه بفشاریم گفت: طی روزهای اخیر شهرداری و شورای شهر مشهد با همکاری موسسه نیکوکاری میزبانان خورشید اقدام به راه‌اندازی پویش "چراغی برافروز" برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر کرده‌ است.
حیدری افزود: برآنیم تا با مشارکت قلب‌های مهربان، با تامین اقلام غذایی و بهداشتی مورد نیاز ساکنان آسیب‌پذیر این محلات، مرهمی کوچک بر آلام آنها بگذاریم.
وی ادامه داد: توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی از اولویت‌های این پویش است و مبالغ جمع‌آوری‌شده صرف تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی برای خانوارهای نیازمند و در معرض آسیب می‌شود.
وی گفت: خیران و نیک‌اندیشان می‌توانند کمک‌های خود را به شماره حساب ۷۷۹۰۰۷۷۹۰۰۰ یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۰۰۰۰۷ واریز کنند، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.
لایحه حمایتی

رییس شورای شهر مشهد در باره ارائه لایحه حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر توسط مدیریت شهری نیز افزود: موضوع بسته حمایتی خانوارهای مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در جلسه رسمی فوق‌العاده شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.
حیدری ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص باید با پیوست اجتماعی و اقتصادی همراه باشد و از نظرات متخصصان این حوزه‌ها بهره گرفته شود.
وی گفت: یکی از اصلی‌ترین موضوعات در این زمینه، تهیه بانک اطلاعاتی متقن و قابل اتکا از اقشار آسیب‌پذیر است، بانکی که برای تهیه داده‌های آن می‌توان از شوراهای اجتماعی محلات، بهزیستی، کمیته امداد، کارکنان روزمزد طرف حساب شهرداری، اداره کار و امور اجتماعی و انجمن حمایت از زندانیان استفاده کرد.
وی افزود: در اجرای طرح حمایتی از اقشار آسیب پذیر، تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط از قبیل کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، سپاه پاسداران، اداره کل اوقاف و امور خیریه و خیرین و تشکل‌های غیردولتی باید در یک حرکت جمعی این کار را با مشارکت پیش ببرند.
شهردار مشهد نیز در این باره گفت: بسیاری از افراد سرپرست خانوار در این شهر درآمد پایدار ندارند و به درآمدهای روزانه برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود وابسته هستند و پس انداز کافی برای گذران دوران کرونا را ندارند.

محمد رضا کلائی افزود: شهروندان بسیاری نیز هستند که این روزها توانایی تامین نیازهای اولیه روزانه از قبیل خوراک و امثال آن را هم ندارند.
وی ادامه داد: اقداماتی توسط نهادهای متولی انجام شده ولی کافی نیست، قبول دارم که بسیاری از کسبه، بازاریان و صاحبان مشاغل هم از این وضعیت متضرر شده‌اند ولی تاکید می‌کنم مساله مهم در این روزها افرادی هستند که برای تامین نیازهای اولیه زندگی و تهیه یک بسته غذایی برای خانواده خود با مشکل روبرو شده اند.
وی گفت: اعضای شورای شهر هم در این زمینه دغدغه دارند و بر همین اساس درصدد هستیم با استفاده از توان موسسات خیریه، سازمان‌های مردم نهاد، شوراهای اجتماعی محلات و توانمندی همه مردم دغدغه مند افراد نیازمند را شناسایی کنیم تا بتوانیم برای کاهش این آسیب اقدامی انجام دهیم.
توزیع بسته‌های عیدانه آستان قدس رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز از توزیع ۵۰ هزار بسته حمایتی و معیشتی با عنوان بسته‌های عیدانه بین خانواده‌های کم برخوردار مناطق حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: این نهاد در حوزه‌های مختلف برای کمک به نیازمندان در این شرایط خاص اقدامات ویژه‌ای انجام داده که از جمله آنها توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی شامل مواد غذایی، اقلام بهداشتی و فرهنگی است.
مصطفی خاکسار قهرودی افزود: علاوه بر آن یکی از واحدهای تولیدی آستان قدس رضوی روزانه ۵۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کند و این نهاد تولید مواد ضدعفونی کننده و وارد کردن اقلامی از قبیل ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده به داخل کشور را نیز در نظر دارد.
وی کمک به بیماران مبتلا به کرونا و بیمارستان‌ها، ایجاد فضای مناسب برای استفاده بیماران و ارائه کمک به محرومان در قالب توزیع بسته‌های معیشتی را از جمله اقدامات متنوع این نهاد برشمرد.
در مجموع اقدامات مختلف توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حمایت از اقشار کم‌درآمد صورت گرفته‌ است اما این اقدامات با توجه به بیکاری این طیف و اوضاع نامناسب اقتصادی، کافی نیست و باید این مهم مورد توجه همگان بویژه افراد متمکن نیز باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.